Vojvođansko društvo za železnicu: Glas protiv demontiranja šina
ZRENJANIN: Vojvođansko društvo za železnicu iz Novog Sada smatra da je odluka „Infrastrukture železnice Srbije“ da demontira stare šine na mnogim deonicama, između ostalog i na području grada Zrenjanina i opštine Sečanj, duboko pogrešna.
Ova neprofitna organizacija podseća da je započelo uništenje više od jedne trećine železničkih pruga i pružnih koridora i njihovo brisanje sa tla i mape Vojvodine zauvek.
- Decenijskom nebrigom i neulaganjem mnogi delovi ovog velikog sistema dovedeni su u stanje takozvane „ekonomske neisplativosti“. Na mnogim prugama saobraćaj je davno obustavljen, ali sada je nastupila nova situacija. Zarad sitnog ćara, pored starih šina, rasprodaju se pruge, stanice, zemljišne parcele i drugo, i zauvek uklanjaju, a sutra mogu zatrebati. Ne možemo da prihvatimo činjenicu da pruge nisu potrebne između gradova, kao što su na primer Zrenjanin i Vršac, gde je železnički saobraćaj obustavljen. Šine koje su u relativno dobrom stanju se rasprodaju, kao otpadni materijal za 12,14 dinara po kilogramu. Ni to nije dovoljno, nego i sam pružni koridor treba zauvek uništiti. Slično je na mnogim drugim deonicama – ističe predsednik Vojvođanskog društva za železnicu Milan Vučinić.
Vučinić podseća da se u svim prostornim i strateškim dokumentima na nacionalnom i pokrajinskom nivou ističe da je železnica, između ostalog, nosilac regionalnog i ravnomernog privrednog i drugog razvoja.
- Ovakvim potezima ruši se taj oslonac. Nepoštovanjem i nedoslednom primenom navedenih strateških opredeljenja, Vojvodini se nanosi ogromna šteta po njen privredni i kulturni razvoj u sadašnjosti i budućnosti, koju treba sprečiti – naglašava Vučinić.
On podseća da je Vojvodina nastala na dva bitna infrastrukturna sistema, a to su hidro-sistem i železnički sistem. Svojevremeno je železnička mreža na teritoriji Vojvodine bila jedna od najgušćih u Evropi, čemu je doprinela povoljna geografija ravničarskog područja, ali i ekonomska moć.
- Ne može se očekivati da železnički sistem u Vojvodini ostane celovit i netaknut. Međutim, njegovo propadanje tokom poslednje tri decenije u širokom obimu, s posebnim ubrzanjem u skorašnje vreme, ne predstavlja njegovo svođenje na racionalnu meru u novim uslovima, već devastiranje i uništenje sistema. Ono je umnogome rezultat neodržavanja i neinvestiranja, ne samo novca već i dužne pažnje i brige, što je rezultiralo devastacijom sistema – navodi Milan Vučinić i dodaje da se proces uništavanja vojvođanskog železničkog sistema pripremao i sprovodio etapno.
Prema njegovim rečima, nizak kvalitet železničkih usluga, iako još uvek na relativno gustoj železničkoj mreži, ne kompenzuje se adekvatnom gradnjom putne mreže u Vojvodini, u čijoj gradnji je ovaj region zapostavljen.
- Pored zaustavljanja prodaje starih šina, kolosečnog materijala i drugog, koje mogu poslužiti kasnijoj etapnoj obnovi pruga, kao apsolutni prioritet smatramo da treba očuvati koridore železničkih pruga – zaključuje predsednik Vojvođanskog društva za železnicu Milan Vučinić.
Ž. Balaban