Војвођанско друштво за железницу: Глас против демонтирања шина
ЗРЕЊАНИН: Војвођанско друштво за железницу из Новог Сада сматра да је одлука „Инфраструктуре железнице Србије“ да демонтира старе шине на многим деоницама, између осталог и на подручју града Зрењанина и општине Сечањ, дубоко погрешна.
Ова непрофитна организација подсећа да је започело уништење више од једне трећине железничких пруга и пружних коридора и њихово брисање са тла и мапе Војводине заувек.
- Деценијском небригом и неулагањем многи делови овог великог система доведени су у стање такозване „економске неисплативости“. На многим пругама саобраћај је давно обустављен, али сада је наступила нова ситуација. Зарад ситног ћара, поред старих шина, распродају се пруге, станице, земљишне парцеле и друго, и заувек уклањају, а сутра могу затребати. Не можемо да прихватимо чињеницу да пруге нису потребне између градова, као што су на пример Зрењанин и Вршац, где је железнички саобраћај обустављен. Шине које су у релативно добром стању се распродају, као отпадни материјал за 12,14 динара по килограму. Ни то није довољно, него и сам пружни коридор треба заувек уништити. Слично је на многим другим деоницама – истиче председник Војвођанског друштва за железницу Милан Вучинић.
Вучинић подсећа да се у свим просторним и стратешким документима на националном и покрајинском нивоу истиче да је железница, између осталог, носилац регионалног и равномерног привредног и другог развоја.
- Оваквим потезима руши се тај ослонац. Непоштовањем и недоследном применом наведених стратешких опредељења, Војводини се наноси огромна штета по њен привредни и културни развој у садашњости и будућности, коју треба спречити – наглашава Вучинић.
Он подсећа да је Војводина настала на два битна инфраструктурна система, а то су хидро-систем и железнички систем. Својевремено је железничка мрежа на територији Војводине била једна од најгушћих у Европи, чему је допринела повољна географија равничарског подручја, али и економска моћ.
- Не може се очекивати да железнички систем у Војводини остане целовит и нетакнут. Међутим, његово пропадање током последње три деценије у широком обиму, с посебним убрзањем у скорашње време, не представља његово свођење на рационалну меру у новим условима, већ девастирање и уништење система. Оно је умногоме резултат неодржавања и неинвестирања, не само новца већ и дужне пажње и бриге, што је резултирало девастацијом система – наводи Милан Вучинић и додаје да се процес уништавања војвођанског железничког система припремао и спроводио етапно.
Према његовим речима, низак квалитет железничких услуга, иако још увек на релативно густој железничкој мрежи, не компензује се адекватном градњом путне мреже у Војводини, у чијој градњи је овај регион запостављен.
- Поред заустављања продаје старих шина, колосечног материјала и другог, које могу послужити каснијој етапној обнови пруга, као апсолутни приоритет сматрамо да треба очувати коридоре железничких пруга – закључује председник Војвођанског друштва за железницу Милан Вучинић.
Ж. Балабан