U Novosadskom pozorištu večeras počinje Sinerdži
NOVI SAD: Stvarnost ili priviđenje? Ovo pitanje kao slogan biće ponavljano iz večeri u veče narednih šest dana, koliko traje 4. međunarodni pozorišni festival jezičkih i etničkih manjina „Sinerdži“, koji će biti otvoren večeras u Novosadskom pozorištu/ Ujvideki sinhaz.
Publiku će dočekati izložba likovnih radova učenika ŠOSO „Milan Petrović", kao i bazar rukotvorina polaznika ove škole, na čiji račun će ići sav dobrovoljni prihod posetilaca koji nisu dužni da kupuju karte.
Slogan „Stvarnost ili priviđenje?“ već će biti jasniji posle prve predstave – „Tigar“ Đanine Karbunariu, u režiji Tinde Tot, Pozorišta Siglieti iz Oradee (Rumunija). Polazište za nju bio je istiniti događaj, bekstvo tigra iz zoološkog vrta u Bukureštu i dan kada su se ljudi koji su ga videli u gradu pitali isto to – da i im se pričinjava.
Na programu u utorak je „San o Mileni“ Miodraga Kovačevića i Tijane Višković, u režiji Jelene Bogavac, Udruženja umetnika „Artista“ iz Beograda, predstava o čuvenoj slikarki Mileni Pavlović Barili, nastala na osnovu dokumenata i istraživanja.
U sredu, 8. decembra, na programu je predstava „Čista formalnost“ Mudara Alhayija, u režiji Omara Eleriana, Kolektiva „Maluba“ iz Milhajma (Nemačka). Predstava prikazuje proces u kojem grupa glumaca iz Sirije na scenu u Nemačkoj pokušava da postavi „Dantonovu smrt“ Georga Bihnera o Francuskoj revoluciji, a i evropskoj, pozorišnoj, s obzirom na ugled autora. I dok reditelj veruje da će adaptacija ovog nemačkog klasika osigurati spoljno finansiranje, dramaturg predstave se sve više zalaže za pisanje novog dela o svakodnevici sirijskih izbeglica. U svoj sukob ubrzo uvlače i dva glavna glumca, a predstava između katastrofalnih proba i predugačkih puš-pauza, sve više postaje priča o sirijskoj revoluciji, i deceniji koja je usledila.
„Ajnštajnova izdaja“ Erika Emanuela Šmita, u režiji Tudora Tepeneaga, Državnog jevrejskog pozorišta iz Bukurešta (Rumunija) predstavlja dilemu da li je moguće baviti se naukom, ne uplićući se u politiku, da li se može prestati biti Nemac, kako se oseća Jevrej koji je ateista, kako je biti miroljubiv, a praviti atomsku bombu... Moralne dileme i konflikti Alberta Ajnštajna, predstavljajući naučnu i političku istoriju dvadesetog veka, dotiče se i sada aktualnih tema kao što su pacifizam, militarizam, Ujedinjene nacije, nacionalni identitet i izdaja. Predstava je na programu 9. decembra.
Kolektiv „Maluba“ iz Milhajma (Nemačka) izvešće još jednu predstavu na Festivalu „Sinerdži“ u Novosadskom pozorištu 10. decembra. „Povratak Dantona“ Mudara Alhayija, u režiji Vaela Alija, publika će da vidi dvoje glumaca iz Sirije koji već godinama žive u Evropi. Njih dvoje dele prostor i narativ, dok vreme jednostavno teče od osamdesetih godina u Damasku, pa sve do današnjice.
U subotu, 11. decembra, na programu je „Edip tiranin“ po Sofokleu, u režiji Kolatosa Fotiosa, Grčkog pozorišta „Amfiteatro“ iz Budimpešte. „Edip tiranin“ je adaptacija Sofoklovog „Kralja Edipa“ i prati elementarne razlike između stvarnosti i priviđenja, preispitujući našu današnjicu, ne bežeći od rasprave o transcendentnim osnovama drame, opštoj ljudskoj potrebi za samospoznajom, koja nas uprkos najboljim namerama može dovesti u zabludu.
I za kraj ovogodišneg „Sinerdžija“, festivala posvećenog umetnicima koji rade u zajednicama manjim u odnosu na one iz kojih potiču, 12. decembra biće izvedena predstava „Pazi na prazninu“ Olje Lozice i Romana Nikolića, Hrvatskog narodnog kazališta iz Varaždina (Hrvatska). Ovde je ta „manjinska“ komponenta proširena na pitanje drugog i drugačijeg. Predstava iz Varaždina je susret drag-kvin performansa, tragičnih junaka i „moralisanja“ kroz formu dokumentarističkih fragmenata.
I. Burić