ŠKOLARCI U PANDEMIJI Primetna loša koncentracija i razdražljivost
Većina roditelja dece školskog uzrasta (66%) smatra da je onlajn nastava ugušila motivaciju za učenje, a od propratnih činilaca pominju raspoloženje deteta (19%), nedostatak radne atmosfere kod kuće (18%), visoka očekivanja i zahteve nastavnika (14%), te tehničke probleme sa internetom (11%), pokazuje treći talas Unicefovog Istraživanja o uticaju pandemije kovida 19 na porodice sa decom u Srbiji, sprovedenog u martu ove godine.
Pad motivacije nešto češće primećuju porodice iz gradskih sredina i domaćinstva sa redukovanim prihodima tokom pandemije, a slabiji kvalitet učenja posebno ističu visokoobrazovani zaposleni roditelji, kao i oni koji žive u urbanim područjima. Za skoro petinu đaka, vanredne mere uticale su na mentalno stanje, koje se pogoršava što su oni stariji. Primetan je porast poteškoća sa koncentracijom: u trećem talasu registrovane su kod 29 odsto dece, dok je iste probleme u drugom talasu imalo 22 odsto đaka starosti između 13 i 17 godina i 19 procenata dece uzrasta 7–12 godina. Roditelji prijavljuju da se u proteklih mesec dana deca suočavaju sa nervozom i razdražljivošću (32%), a nešto manje izveštavaju o osećanjima usamljenosti (21%) i uznemirenosti (18%).
Dok 48 odsto odraslih uglavnom ne opaža unapređenje nastave na daljinu u odnosu na prvi period pandemije, 39 odsto smatra da je ovaj vid školovanja sada bolje organizovan. Uvođenje kombinovanog modela očigledno nije posebno skratilo vreme koje posvećuju učenju sa decom, a 63 odsto njih kaže da nisu menjali način na koji su im dosad pomagali. Posmatranjem tranzicije ponašanja kroz talase, uočava se da pomoć roditelja tokom onlajn nastave nije izostala u 70 odsto domaćinstava sa decom starosti 7–12 godina i u 40 odsto domaćinstava sa decom starosti 13–17 godina.
Reklo bi se da će skraćeni časovi i nekontinuiran odlazak u školu povećati prihode privatnih nastavnika. Međutim, kako navode u nedavno objavljenom istraživanju, pandemija nije uticala na njihovo angažovanje, te je izračunato da privatne časove pohađa 22% dece starosti 7–17 godina: 79% majki/staratelja je u trećem talasu reklo kako ne koristi usluge privatnih nastavnika, sedam odsto ih angažuje u istom obimu kao i ranije, četiri odsto je čak prestalo to da čini, a 10% kaže da privatne časove plaća u većoj meri nego ranije.
Prema anketi, većina dece ima fizičke aktivnosti i provodi vreme i napolju (68%). Korišćenje digitalnih uređaja je očekivano više zastupljeno među tinejyerima od 13. do 17. godine: 14% školaraca je gotovo uvek na kompjuteru, mobilnom telefonu ili tabletu, dok 19% dece pored toga ima neke dodatne aktivnosti i interesovanja (hobi, slikanje, čitanje i sl.). Po mišljenju 60 odsto staratelja dece starosti 7–17 godina koja su učestvovala u učenju na daljinu, pandemija će imati negativan efekat na obrazovanje. Takav stav najjači je među zaposlenim članovima porodica iz gradskih područja, dok najsiromašnija domaćinstva pre izveštavaju o pozitivnom efektu onlajn nastave zato što deca razvijaju nove veštine.
S. M-ć