„Original Srbija” na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu
Da se domaće sve više ceni, a vrednost nekog proizvoda određuje prema području na kome nastaje, Novosađani imaju prilike da se uvere kod pomena futoškog kupusa ili begečke šargarepe.
Ljubitelji fruškogorskog meda ili kulena iz Bačkog Petrovca, takozvane Petrovske klobase, takođe znaju da je rodno mesto proizvoda prilično važno kod odlučivanja pri kupovini.
Posetioci 88. Međunarodnog poljoprivrednog sajma u Hali 1a imali su priliku da se na jednom mestu upoznaju sa proizvodima sa zaštićenim geografskim poreklom koji su udruženi u Savez „Original Srbija“.
Ovaj savez osnovan je 2015. god sa željom da okupi pojedince, zadruge i udruženja proizvođača proizvoda sa oznakom geografskog porekla. Kako navode u ovom savezu „Origina Srbija“ čuva kao vrednost tradiciju našeg naroda, kulturne istorijske vrednosti, znanje i prirodne resurse „koje smo dobili kao nasleđe od svojih predaka, a koje treba da sačuvamo i prenesemo na sledeće generacije“.
– Naš cilj da da potrošačima i tržištu predstavimo proizvode koji se na tradicionalan način proizvode u Srbiji. Volim da kažem da su to autentični ukusi Srbije. Svi ti proizvodi su kontrolisani prema pravilima koje proizvođači moraju da ispoštuju da bi nosili oznaku tog geografskog porekla. Njihove specifičnosti se, uglavnom, vezuju za neko geografskog područje – kaže Mirjana Milutinović, predsednica saveza „Original Srbija“.
U ovoj organizaciji nalaze se udruženja proizvođača futoškog kupusa, leskovačkog ajvara, fruškogorskog lipovog meda, vrbičkog belog luka, begečke šargarepe, ariljske maline, kačerskog i đerdapskog meda, sremskog kulena, zlatarskog sira i petrovske klobase.
– Radi se o maloj i strogo kontrolisanoj proizvodnji, ali po receptima koji su stari više decenija. Naš cilj je da proizvođači shvate da ta oznaka garantuje kvalitet proizvoda, jer su kontrolisani po više aspekata i treba da dobiju zasluženo mesto na tržištu – naglašava Mirjana Milutinović.
Trenutno je u njihovom sertifikovanom asortimanu 11 proizvoda, a u procesu sertifikacije je još jedan. Ovi mali proizvođači svojim znanjem i iskustvom pomažu i drugima da dođu do oznake geografskog porekla pa se nadaju da će i njihovo udruženje, odnosno savez, rasti po broju novih članova. Iako je oznaka zaštićenog geografskog porekla relativno nova na našem tržištu, Milutinović ističe da se domaći potrošači polako navikavaju i prepoznaju takve proizvode.
Kao kruna njihovog rada na polju zaštite oznaka geografskog porekla nedavno im je dodeljena isprava o kolektivnom žigu „Original Srbija“ od strane republičkog Zavoda za Intelektualnu svojinu.
– Potrošači u Evropi znaju za oznaku geografskog porekla imaju logoe koji su jako poznati, ali je to kod nas još u začetku. Ipak, imamo primer gde je jedna proizvod imao rast od 40 procenata prodaje u jednoj godini zato što je nosio oznaku geografskog porekla. Kupci polako kreću to da prepoznaju i u narednom periodu verujem da će biti još prepoznatljiviji – pojašnjava naša sagovornica.
Za sada se ovi proizvodi mogu nabaviti u našoj zemlji, dok je tržište ujedinjene Evrope još daleko. Kako navodi naša sagovornica već duže vreme se „Original Srbija“ trudi da ispuni potrebne procedure za izvoz svojih proizvoda u Evropsku uniju, ali da ključnu prepreku predstavlja to što domaći zakoni nisu usklađeni sa zakonima EU.
– Onog trenutka kada takav zakon bude donesen, mi ćemo imati pravo da apliciramo i posle se nadamo da će taj proces, koji dosta traje, biti uspešno završen – Optimistična je Milutinović.
Aleksandar Savanović