Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Kako javna preduzeća da planiraju svoje poslovanje u naredne tri godine?

31.10.2020. 10:12 10:21
Piše:
Foto: pixabay.com

Vlada Srbije je na nedavnoj sednici usvojila nove smernice, po kojima bi javna preduzeća, kao drugi oblici organizovanja koji obavljaju delatnost od opšteg interesa, trebalo da sastavljaju plan poslovanja za period od naredne tri godine.

Njima je ukazano na to da, u slučaju pojedinih rashoda ne smeju da troše više nego ove godine, te da moraju dobro da utvrde kako su radili, kako će trošiti i gde će usmeriti novac. U poslovanju moraju da polaze od ciljeva i smernica ekonomske i fiskalne politike Vlade,  pridržavaju se strateških, zakonskih i podzakonskih akata, urade sveobuhvatnu analizu poslovanja za 2019. godinu da bi godišnji program poslovanja za 2020. godinu, odnosno trogodišnji – za period 2020–2022, planirali na realnim osnovama. Inače, javna preduzeća, odnosno 549 državnih i lokalnih firmi, prošlu godinu završila su s gubitkom od 574 miliona dinara, a tada je u njima radilo 115.474 zaposlena.

U pomenutom dokumentu se ističe da se prihodi moraju planirati na osnovu važeće odluke o cenama na koju je saglasnost dala Vlada, nadležni organ autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, odnosno drugi nadležni organ. Svote planirane za službena putovanja, naknade po ugovoru o delu, autorske honorare, ugovoru o privremenim i povremenim poslovima i naknade fizičkim licima po osnovu ostalih ugovora, kao i onih predviđenih za stručna usavršavanja i slične namene, mogu biti do nivoa planiranih za ovu godinu, uz prethodno sagledavanje mogućnosti za njihovu racionalizaciju.


Naknade članovima odbora...

Naknade predsedniku i članovima nadzornog odbora / skupštine treba planirati isključivo u skladu s važećim zakonskim i podzakonskim aktima kojima se uređuje ta oblast. Da li će komisije za reviziju primati nakandu za svoj rad proceniće nadležni organi javnog preduzeća i, ako je utvrdi, neophodno je da se rukovodi finansijskim stanjem i poslovnim rezultatima tog preduzeća.


Preporučuje se i da se unapredi korporativno upravljanje, a da raspodelu procenjene dobiti za ovu godinu usklade s budžetskim pravilima, odnosno da deo preliju u državnu, pokrajinsku ili lokalnu kasu. Prilikom planiranja zarada i zapošljavanja precizno moraju biti predstavljeni trenutno stanje, broj zaposlenih po sektorima, njihove kvalifikacije, starosna i polna struktura. Ističe se i da dodatno zapošljavanje, ukoliko je planirano, treba da bude u skladu s važećim zakonskim aktima, baš kao i sume za zarade zaposlenih. Racionalno se mora planirati nabavka službenih vozila i mora se obrazložiti zašto se kola kupuju.

Plan investicija, tamo gde je to potrebno, mora prikazati plan i dinamiku investicionih ulaganja u 2020. godini, odnosno za period 2020–2022, uz detaljno obrazloženje započete, odnosno planirane a nerealizovane investicije iz prethodnog perioda.

U smernicama se ukazuje i na to da se novac za posebne namene – sponzorstva, donacije, humanitarne aktivnosti, reprezentaciju, reklamu i propagandu... mogu planirati najviše do nivoa koji je važio za ovu godinu. Javna preduzeća koja koriste novac iz budžeta za finansiranje tekućeg poslovanja i ona koja su poslovala s gubitkom ne mogu planirati sponzorstva i donacije. Uz to, svote za posebne namene moraju se detaljno obrazložiti.

D. Mlađenović

Autor:
Pošaljite komentar
Gubitaška javna preduzeća ne mogu da budu sponzori

Gubitaška javna preduzeća ne mogu da budu sponzori

24.10.2019. 08:52 09:12