Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Izložba slika, akvarela, crteža i grafika u Savremenoj galeriji u Zrenjaninu

13.07.2020. 12:42 12:44
Piše:
Foto: pixabay.com

U Savremenoj galeriji u Zrenjaninu tokom celog leta, do 2. septembra može da se pogleda izložba “Intimnost našeg doma”.

Postavku čine 33 dela - slike, akvareli, crteži i grafike nastali od 1951. do 2017. godine, koji su deo kolekcije ove zrenjaninske galerije. Povod za ovako koncipiranu postavku autorka Slavica Popov, viši kustos Savremene galerije pronašla je u novonastaloj situaciji u kojoj smo se svi našli, a to je da se celokupan život tokom proleća ove godine preselio u naše kuće zbog epidemije korona virusa.

U fokusu su se tako našle one stvari, porodica i dom koje su kao narativi bile bitne u slikarstvu intimizma na prelazu iz 19. u 20. vek. Kolekcija Savremene galerije u Zrenjaninu ima dela pouznatih slikara kao ptio su Milenk Šerban, Nedeljko Gvozdeno­vić, Stojan Aralica i Nikola Graovac, ali nema radove drugih predstavnika srpskog intimizma tako da je autorka odlučila da ovu postavku dopuni i slikama umetnika koji ni svojim umetničkim opredeljenjem a ni vremenski ne pripadaju ovom pravcu, ali donose neke prizore iz doma sa kojima smo se više nego inače susretali tokom karantina. Pa se tako na izložbi mogu videti radovi i savremenih umetnika Nadežde Kirćanski, Marine Marković, Monike Sigeti, Tadije Janičića i mnogih drugih.

Po rečima Slavice Popov, radovi na ovoj postavci nas kao pri pogledu kroz prozor uvode u domove prikazujući mrtve prirode, enterijere, ljude u enterijeru, ali i neke prizore intimnosti, prijatne i neprijatne tajne, koje se trudimo da sačuvamo od pogleda javnosti, gde dom predstavlja kako sigurno mesto tako i mesto zločina u kom možemo da se suočimo sa različitim mislima, emocijama, duhovnim vrednostima, fizičkim potrebama i zajedničkim aktivnostima sa ukućanima.

Vekovima su teme kao što su mrtva priroda, pejzaži i predstave običnih ljudi bili na margini u odnosu na istorijske i religijske teme, kao i na portrete značajnih ljudi. Ove teme u slikarstvu ravnopravnost stiču tek krajem 19. veka.

Sredinom 20. veka počinju da se osnivaju kolonije u Vojvodini, pa tako i kolonija u Ečki 1956. godine. Teme pejzaža i mrtve prirode postaju pogodne jer se unutar njih razvija umereni modernizam koji raskida sa doktrinom socijalističkog realizma. U kolekciji Savremene galerije koja se formira uglavnom od radova nastalih u Umetničkoj koloniji Ečka dominira na delima tema pejzaža jer su umetnici u koloniji često slikali u pleneru i bili usmereni na proučavanje i slikanje predela.

Međutim ova kolekcija sadrži i dela umetnika koji su u koloniji bez obzira na okruženje stvarali u skladu sa svojim trenutnim umetničkim istraživanjima, kao i dela koja su za zbirku prinovljena kao poklon Saveznog izvršnog veća 1963. godine, putem individualnih poklona, otkupa sa samostalnih izložbi ili otkupa na konkursu Ministarstva za kulturu i informisanje, navode u galeriji.

        N. Popov

Piše:
Pošaljite komentar