Kako bi moglo da izgleda polaganje male mature od kuće?
Novosadska Računarska gimnazija „Smart” škola je specijalizovanog smera i njena iskustva od 16. marta bitno su drugačija od iskustava državnih obrazovnih institucija, budući da nije morala da uvede drastične promene kako bi prešla na onlajn nastavu.
Od početka vanrednog stanja đaci nisu izgubili nijedan čas, dok radni dan počinje, kao i obično, u devet, a završava se nešto pre tri. S obzirom na razrađen sistem, mogla bi biti reper za polaganje ispita zrelosti iz fotelje.
– Mi smo negde vrlo blizu idealnih uslova – rekla je za „Dnevnik” direktorka Računarske gimnazije „Smart” Jelena Desnica. – Kod nas, na primer, deca prvog dana u školi dobijaju laptop kao sredstvo za rad. Jedanaest godina, koliko postojimo, nastavnici su u obavezi da čas spreme u elektronskoj formi. Svi smo umreženi, sve se dešava pod našim serverima. Svaki učenik može da čuje i vidi svog nastavnika, da ga prekine, pita. Oni koji predaju fiziku, hemiju, matematiku, pa imaju zadatke sa specijalnim simbolima koje je teško pisati na tastaturi, koriste crtaće table povezane s laptopom, zahvaljujući kojima dete vidi na ekranu to što nastavnik piše uživo.
Ona smatra da bi se prijemni ispit za posebno nadarene učenike, kakve ima i Smart gimnazija, bez problema mogao organizovati tako da se polaže od kuće.
- Besplatne pripreme iz matematike radimo onlajn već mesec i po dana, po dva časa subotom i nedeljom, a prate ih osmaci koji konkurišu za upis u našu školu. To su deca koja nemaju naše laptopove, ali svi imaju računare i Skajp preko koga koriste zvučnike i kameru, što je dovoljno i za polaganje ispita. A budući da se ceo čas snima, nastavnik, ako sumnja, ima mogućnost da proveri da li je dete prekršilo neka pravila – dodaje.
Da bi funkcionisao jedan tako ogroman sistem, kakav čini preko 65.000 đaka Srbije, osim podele na manje servere kao manje provajdere koji će funkcionisati u određeno vreme, mora da postoji dobra infrastruktura, kaže ona, uz objašnjenje kako se to radi u svetu.
– Mi smo autorizovani testing centar za Majkrosoft, Oikl, Sisko, znači, za ozbiljne tehnologije i kompanije koje funkcionišu na identičan način. U sobi morate da imate kameru na računaru i video-nadzor koji snima kandidata. Od njega se traži da bude sam u prostoriji, a ima određeno, zakazano vreme za koje treba da uradi test. Pritom ne sme da koristi nikakvu literaturu – otkriva Desnica. – Kada onaj koji polaže klikne kraj, u nekim softerskim rešenjima ima opciju da se vrati na zadatke koje nije popunio. Iz pedagoških razloga, a i s obzirom na ovako stresnu situaciju, i našoj deci bi trebalo dati ovu mogućnost. Uglavnom su testovi širom sveta, pa i kod nas, automatizovani i vrlo dobri, dodaje.
Kako će znati da ne prepisujemo, pitanje je koje ovih dana najčešće možemo čuti od malih maturanata.
– Kod nas je lako – napominje ona uz dobronamernu opasku kako je dečje da probaju, a naše da budemo pametniji od njih. – Kamera snima njihove ruke, njihov rad. Sve se vidi, pa i ako imaju nešto u krilu. Čuje se i kada pomere nogu po parketu, a samim tim i da li je još neko tu. Nastavnik može i da poveća snimak te da pogleda svakog ponaosob. Kada se odgovara usmeno, već po pogledu može se zaključiti šta učenik radi. Po odeljenju, u istom trenutku sasvim je dovoljan jedan nastavnik koji će ih nadgledati.
Problem je u tome što država nije imala vremena da obuči svoj nastavni kadar kako bi svi bili vični da koriste savremene tehnologije, da to prihvate kao sastavni deo sadašnjeg života.
– Da se razumemo, učionica je nezamenljiva. Nama nedostaju deca. Ona je i pedagoški dobra za odrastanje, socijalizaciju. Ali sada je tako kako jeste i treba da iskoristimo tehnologiju tako da nijedno dete ne bude oštećeno, u smislu da je nešto znalo, a da mu se to nije priznalo. Poslednjih mesec dana se govorilo o tome da zamolimo roditelje da budu dežurni u sobi dok đak polaže, ali bojim se da je to nerealno. Neki ne mogu fizički da budu tu jer rade van kuće, a neki imaju više dece školskog uzrasta – dodaje.
U svim rešenjima uvek će biti manji postotak onih koji će imati poteškoće, napominje Desnica. Zbog lošeg interneta, vremena pristupa aplikaciji ili nečeg trećeg. Posebno su na gubitku deca bez računara i mobilnih telefona, zbog čega bi bilo dobro da se sa svim propisanim merama opreza iskoriste školski resursi.
– Kako ne bi ostali u zapećku, učenicima bez potrebne opreme, među kojima su često i najbolji, mogle bi u susret izaći osmoletke koje imaju informatičke učionice – ističe. – Doduše, sredina juna još je daleko, pa je moguće da će se situacija dotle normalizovati i da će se završni ispiti polagati kao dosad, na papiru.
Ono što je problem uvek kada je mala matura, a biće kada bude uvedena i velika, jeste to što odrasli prenose uznemirenost na decu.
– Nažalost, imala sam mnogo prilika da razgovaram s roditeljima osmaka koji su van sebe. Bude tu i nastavnika koji drže privatne časove, pa se osećaju odgovorno za decu s kojima rade, strepeći hoće li moći da se snađu. Ograničeno vreme stvara tremu, a kada isti takav zadatak dobijete da uradite u drugačijim okolnostima, rešite ga brže i bez greške. Treba apelovati na sve roditelje da kako god bude, nije smak sveta – zaključuje.
S. Milačić