Како би могло да изгледа полагање мале матуре од куће?
Новосадска Рачунарска гимназија „Смарт” школа је специјализованог смера и њена искуства од 16. марта битно су другачија од искустава државних образовних институција, будући да није морала да уведе драстичне промене како би прешла на онлајн наставу.
Од почетка ванредног стања ђаци нису изгубили ниједан час, док радни дан почиње, као и обично, у девет, а завршава се нешто пре три. С обзиром на разрађен систем, могла би бити репер за полагање испита зрелости из фотеље.
– Ми смо негде врло близу идеалних услова – рекла је за „Дневник” директорка Рачунарске гимназије „Смарт” Јелена Десница. – Код нас, на пример, деца првог дана у школи добијају лаптоп као средство за рад. Једанаест година, колико постојимо, наставници су у обавези да час спреме у електронској форми. Сви смо умрежени, све се дешава под нашим серверима. Сваки ученик може да чује и види свог наставника, да га прекине, пита. Они који предају физику, хемију, математику, па имају задатке са специјалним симболима које је тешко писати на тастатури, користе цртаће табле повезане с лаптопом, захваљујући којима дете види на екрану то што наставник пише уживо.
Она сматра да би се пријемни испит за посебно надарене ученике, какве има и Смарт гимназија, без проблема могао организовати тако да се полаже од куће.
- Бесплатне припреме из математике радимо онлајн већ месец и по дана, по два часа суботом и недељом, а прате их осмаци који конкуришу за упис у нашу школу. То су деца која немају наше лаптопове, али сви имају рачунаре и Скајп преко кога користе звучнике и камеру, што је довољно и за полагање испита. А будући да се цео час снима, наставник, ако сумња, има могућност да провери да ли је дете прекршило нека правила – додаје.
Да би функционисао један тако огроман систем, какав чини преко 65.000 ђака Србије, осим поделе на мање сервере као мање провајдере који ће функционисати у одређено време, мора да постоји добра инфраструктура, каже она, уз објашњење како се то ради у свету.
– Ми смо ауторизовани тестинг центар за Мајкрософт, Оикл, Сиско, значи, за озбиљне технологије и компаније које функционишу на идентичан начин. У соби морате да имате камеру на рачунару и видео-надзор који снима кандидата. Од њега се тражи да буде сам у просторији, а има одређено, заказано време за које треба да уради тест. Притом не сме да користи никакву литературу – открива Десница. – Када онај који полаже кликне крај, у неким софтерским решењима има опцију да се врати на задатке које није попунио. Из педагошких разлога, а и с обзиром на овако стресну ситуацију, и нашој деци би требало дати ову могућност. Углавном су тестови широм света, па и код нас, аутоматизовани и врло добри, додаје.
Како ће знати да не преписујемо, питање је које ових дана најчешће можемо чути од малих матураната.
– Код нас је лако – напомиње она уз добронамерну опаску како је дечје да пробају, а наше да будемо паметнији од њих. – Камера снима њихове руке, њихов рад. Све се види, па и ако имају нешто у крилу. Чује се и када помере ногу по паркету, а самим тим и да ли је још неко ту. Наставник може и да повећа снимак те да погледа сваког понаособ. Када се одговара усмено, већ по погледу може се закључити шта ученик ради. По одељењу, у истом тренутку сасвим је довољан један наставник који ће их надгледати.
Проблем је у томе што држава није имала времена да обучи свој наставни кадар како би сви били вични да користе савремене технологије, да то прихвате као саставни део садашњег живота.
– Да се разумемо, учионица је незаменљива. Нама недостају деца. Она је и педагошки добра за одрастање, социјализацију. Али сада је тако како јесте и треба да искористимо технологију тако да ниједно дете не буде оштећено, у смислу да је нешто знало, а да му се то није признало. Последњих месец дана се говорило о томе да замолимо родитеље да буду дежурни у соби док ђак полаже, али бојим се да је то нереално. Неки не могу физички да буду ту јер раде ван куће, а неки имају више деце школског узраста – додаје.
У свим решењима увек ће бити мањи постотак оних који ће имати потешкоће, напомиње Десница. Због лошег интернета, времена приступа апликацији или нечег трећег. Посебно су на губитку деца без рачунара и мобилних телефона, због чега би било добро да се са свим прописаним мерама опреза искористе школски ресурси.
– Како не би остали у запећку, ученицима без потребне опреме, међу којима су често и најбољи, могле би у сусрет изаћи осмолетке које имају информатичке учионице – истиче. – Додуше, средина јуна још је далеко, па је могуће да ће се ситуација дотле нормализовати и да ће се завршни испити полагати као досад, на папиру.
Оно што је проблем увек када је мала матура, а биће када буде уведена и велика, јесте то што одрасли преносе узнемиреност на децу.
– Нажалост, имала сам много прилика да разговарам с родитељима осмака који су ван себе. Буде ту и наставника који држе приватне часове, па се осећају одговорно за децу с којима раде, стрепећи хоће ли моћи да се снађу. Ограничено време ствара трему, а када исти такав задатак добијете да урадите у другачијим околностима, решите га брже и без грешке. Треба апеловати на све родитеље да како год буде, није смак света – закључује.
С. Милачић