POTROŠAČKO ĆOŠE: Obeležavanje voća i povrća bar-kodom
Obaveza obeležavanja proizvoda bar-kôdom ili QR kodovima zatekla je nespremne kako trgovce, tako i kupce u Novom Sadu.
Od prošlog meseca, prodavcima je nametnuta obaveza obeležavanja proizvoda kodovima koji bi, nakon skeniranja mobilnim telefonom, trebalo kupcu da pruže informacije o poreklu i karakteristikama robe koju kupuju. Ekipa „Dnevnika” pitala je Novosađane da li su znali za novi Zakon o trgovini i da li smatraju da će im oni koristiti, a po njihovim odgovorima može se zaključiti da nisu svesni te novine.
Informacija o stavljanju kodova na proizvode iznenadila je trgovkinju s Limanske pijace, koja je ekipi „Dnevnika” rekla da oni, trgovci, za to nisu ni čuli, kao i da smatra da se to neće praktikovati, barem ne u bliskoj budućnosti.
– To je možda za markete – kazala je trgovkinja. – Niko nam nije rekao da nam je to obaveza, a i ne vidim smisao u tome. Lakše je da ja ispričam osobi odakle je nešto, bitno je da kupci razgovaraju s nama i imaju poverenja u nas, kôdovi bi nas u tome sprečili. Najbolje da i na pijaci svi gledamo u telefone i ne pričamo jedni s drugima!.
Kako smo se uverili, na ovoj pijaci na proizvodima nema LJR kôdova, ali poneki proizvodi imaju bar-kod, i to uglavnom južno voće. prodavci, posebno stariji, nisu ni čuli za ovu novotariju i kako kažu, teško će se na nju navići, ako baš budu morali da je primenjuju.
Uprkos tome što su na deklaraciji proizvoda te informacije već dostupne, pomenutu oznaku moraju uvesti proizvođači voća i povrća, zanatlije, pekari, a ona mora postojati i na robi u rinfuzi. Ukoliko ni proizvođač ni trgovac tu obavezu ne ispuni, Tržišna inspekcija, koja utvrđuje da li oznake ima ili nema, biće primorana na to da im naplati kazne.
Ministar trgovine Rasim Ljajić izjavio je da je Zakon o trgovini stupio na snagu 30. jula prethodne godine, ali da je zbog vremena potrebnog da se trgovci prilagode, on počeo da se primenjuje tek šest meseci kasnije, naglasivši i da je nejasnoća mnogo, iako je bilo dovoljno vremena za pripremu.
Problem koji se može javiti trgovcima i proizvođačima je cena uvođenja bar-kôda, kao i pristupna i godišnja članarina, mada imaju mogućnost da dobiju i oznaku iz besplatnog QR koda. U Uniji poslodavaca Srbije kazali su da nije logično da svaka kiflica u pekari ima svoj bar-kod, kao i da je to preveliko opterećenje za mala preduzeća i proizvođače.
D. Andulajević