Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Zakoni evropski, a zaštita potrošača srpska

28.01.2020. 16:31 16:36
Piše:
Foto: Tanjug

BEOGRAD: Iako su za 20 godina doneta četiri zakona u cilju harmonizacije propisa s EU, ne može se reči da su potrošača u Srbiji zaštićeni kao u zemljama Unije, rekao je član pregovaračkog tima za pristupanje Srbije EU Nebojša Lazarević.

Kod nas mora da počne da se radi na primeni propisa, ali i ispravljanju sektorskih propisa pre svega u oblastima telekomunikacija, komunalnih usluga i energetike, rekao je Lazarević na skupu o zaštiti potrošača koji je u u Beogradu održan u organizaciji Centar za evropske politike.

On je ocenio da je u Srbiji usvojeno mnogo zakona koji su zbunili privredu i potrošače a da ti propisi nisu primenjivani, niti su doneli korist.

Poslednji je trenutak da sada iskoristimo proces pregovora s EU, i moguće otvaranje poglavlja 28 u ovoj godini da zaista napravimo pomak i na suštinskom planu, rekao je on.

Kako je ocenio na potezu je Ministarstvo trgovine kao i druga ministarstva i Narodna banka koji u svojoj nadležnosti imaju za zaštitu nekih kategorija potrošača.

On je ocenio da potrošači imaju probleme i kod usluga, proizvoda i garancija ali da je još gore kada su u pitanju specijalni propisi o telekomunikacijama i komunalnim poslovim.

Čak su problemi najveći tamo gde je država pružalac usluga, kao što su komunalne usluge, parking servis, infostan, rekao je on i dodao da je Srbija malo tržište gde se lako stvori monopolska ili slična struktura i to uvek bude prevaljeno na teret potrošača.

Razlika u konkurenciji u zemljama EU i Srbiji je zastrašujuća jer smo suviše malo tržište, rekao je on i dodao da je to je jedan od razloga zašto Srbija mora da uđe na jedinstveno tržište.

Programski direktor Centra za evropske politike Dušan Protić rekao je da imamo u najvećoj meri usklađeno zakonodavstvo ali da su problemi u primeni prava i podsetio da je zaštita potrošača u velikoj meri uslovljena tržišnim kretanjima.

Mnogo veća zaštita potrošača je u razvijenim tržišnim ekonomijama, gde i trgovci vode računa o pravima potrošača jer su i sami pod velikim pritiskom konkurencije, rekao je on i dodao da toga u Srbiji nema u dovoljnoj meri.

Kako je ocenio dalje korake u zaštiti prava potrošača treba postizati na pravnom planu kroz mehanizme prinudne primene pravila kao i na planu razvoja tržišta gde bi poslovna kultura pomogla u obezbeđivanju zaštitu potrošača.

Najširi mehanizam zaštite potrošača je reklamacija a prodavci najčešće na njih šalju tehničke odgovore rekao je i pozvao potrošače nezadovoljne takvim odgovorima da obrate potrošačkim organizacijama.

Te organizacije imaju više znanja i mogućnosti da obezbede zaštitu potrošača a potrošačka savetovališta postoje u četiri najveća grada, rekao je Protić.

Ocenio je da organizacije i savetovališta rade s nedovoljno resursa i podrške.

Obezbeđivanje nešto više sredstava za potrošačka savetovališta bio bi jedan ne tako veliki korak koji može da se učini radi podizanja nivoa zašttite potrošača i veće podrške građanima, rekao je Protić.

Piše:
Pošaljite komentar
Vlada donela novu Strategiju zaštite potrošača 2019-2024.

Vlada donela novu Strategiju zaštite potrošača 2019-2024.

27.12.2019. 11:45 11:47