Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Sve više mladih vozača na obuci, a sve više ih i odlazi u EU

25.12.2019. 09:48 09:52
Piše:
Izvor: arhiva Dnevnika ​​​​​​​

NOVI SAD: Nedostatak kadrova određene struke kao što su, recimo, vozači postaje veoma alarmantan.

Mnogi prevoznici morali su da parkiraju svoje kamione jer nema ko da ih vozi, a probleme imaju i oni koji se bave prevozom putnika jer nedostaju i vozači autobusa. To je i razlog što se mnogi odlučuju da obavljaju taj posao, a da bi i stekli tu mogućnost, potrebno je da naprave nekoliko koraka. Oni koji žele da steknu vozačku dozvolu za vožnju kamiona i kamiona s prikolicom, odnosno C i CE kategoriju, moraju da imaju vozačku dozvolu B kategorije i najmanje 21 godinu, dok je za sticanje vozačke dozvole D kategorije – za vozače autobusa, potrebno najmanje 24 godine i da dve godine pre nego što se odluče da polažu za D kategoriju, imaju u rukama vozačku dozvolu C kategorije.

Želja da se steknu vozačke dozvole tih kategorija pojačana je i time što su profesionalni vozači autobusa i kamiona veoma traženi i van granica naše zemlje pa mnogi odlučuju da karijeru nastave tamo. Tako se, i pored sve većeg broja onih koji steknu vozačku dozvolu koja omogućava da se profesinalno vozi autobus ili kamion, praktično, ništa ne menja jer najviše onih koji to i učine – odlazi iz Srbije. Ne zato što ne mogu da nađu posao već zato što su u zemljama Evropske unije zarade daleko više pa će, kažu stručnjaci, tog kadra u Srbiji i dalje nedostajati.

Kako kažu u auto-školama koje u svojoj ponudi imaju obuku za vozače kamiona i autobusa – a nema ih mnogo – kandidata je sve više. Svi se slažu u tome da su mnogi odluku da postanu profesionalni vozači doneli s namerom da reše egzistencijalno pitanje i da je, iako se za dobijanje vozačke dozvole za te kategorije potrebno najmanje 21 godina, odnosno 24, najviše kandidata starosti oko 40 godina, koji se tim poslom do sada nisu bavili. Takođe, slažu se i u tome da broj polaznika primetno raste i da je gotovo izvesno da će se taj  tend i nastaviti.

Jedino mesto gde se u Novom Sadu, ali i u Južnobačkom okrugu, može obučiti za vozača autobusa je Auto-škola „Auto rad”, a po rečima direktora Vladimira Lalovića, u toj auto-školi obučavaju se vozači svih kategorija.

Profesionalni vozači veoma su traženi i u Srbiji i van nje, a najviše naših polaznika koji steknu to zanimanje kaže da posle obuke odmah odlaze jer ih čeka posao van zemlje, kaže Lalović.  Kako dodaje, kod njih se godišnje za C, CE i D kategoriju obuči oko 300 kandidata, od kojih oko 200 stekne vozačku dozvolu C kategorije, a stotinak D kategorije.

Uvek je veće interesovanje za obuku za profesinalnog vozača kamiona jer je to zanimanje i traženije, a svakako se prvo mora imati vozačka dozvola C kategorije da bi se moglo polagati za D, navodi Lalović.

Slično kažu i u Auto-školi „Aluno”, u kojoj nude obuku za C i CE kategoriju. Po rečima direktora te auto-škole Nemanje Žarkovića, broj polaznika svake godine raste.

Ove godine je bilo sigurno 30 odsto više onih koji su prošli obuku za vozače kamiona nego lane, kaže Žarković.

Kandidati uglavnom, dodaje, kažu da će raditi u inostranstvu, a najviše ih je starih od 35 do 40 godina. 


Obuka i za one koji proveravaju tehničku ispravnost vozila

Vladimir Lalović ukazuje i na to da se na obuku za C, CE i D kategoriju sve više prijavljuju i oni koji rade na mestima gde se obavljaju tehnički pregledi automobila.

Od 5. jula 2021. godine će biti neophodno da radnici koji obavljaju tehnički pregled vozila imaju vozačku dozvolu za onu kategoriju vozila čiju tehničku ispravnost proveravaju. To je i razlog što se i kontrolori prijavljuju na obuku, a važno je to uraditi na vreme da i u tom segmentu ne bi nedostajali kadrovi, kaže Lalović.


I u Auto-školi „Car” može se obučiti za C i CE kategoriju, a po rečima suvlasnice Nedeljke Šarčević, interesovanje za upis sve je veće.

Polaznika obuke za te kategorije više je nego lane, kaže Nedeljka Šarčević i dodaje da odmah po upisu započinje teorijska obuka, a nakon toga se polaže ispit, pa se odvija praktični deo obuke i na kraju polaže praktični ispit, a budući da mnogi kandidati na taj način obezbeđuju egzistenciju sebi i svojim porodicama, nadležni su spremni da obezbede dovoljno termina za polaganje.

Obuka za vozače kamiona i autobusa prilično su ujednačene. Cena obuka za C kategoriju kreće se od oko 68.750 dinara do oko 70.000, dok je za CE kategoriju cena od oko 48.000 dinara do oko 49.000. Oni koji žele da steknu vozačku dozvolu D kategorije za obuku će morati da izdvoje 75.000 dinara. U svim auto-školama kandidati obuku mogu platiti u više mesečnih rata

D. Mlađenović

Autor:
Pošaljite komentar
Od Nove godine profesionalnim vozačima neophodna licenca

Od Nove godine profesionalnim vozačima neophodna licenca

18.12.2019. 10:13 10:16