Potrebne su nove tehnologije u javnom prevozu
Pokrajinski sekretar za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj, Nenad Grbić obratio se danas na sedmom po redu međunarodnom savetovanju „U susret humanom gradu – mobilnost u održivoj životnoj sredini“, i tom prilikom istakao da su nam potrebna nova znanja, novi proizvodi i tehnologije organizacije javnog prevoza, u cilju podizanja mobilnosti saobraćaja, ali ne na uštrb bezbednsti saobraćaja.
Grbić je naglasio da su teme ovogodišnjeg savetovanja višestruke i za saobraćaj i za stanovništvo u budućim humanim gradovima.
„Jedna od dominantnih tema danas svakako je podizanje mobilnosti saobraćaja sa što manjom upotrebom vozila.Tu je važna uloga pešaka, vožnja biciklom, nove tehnologije imajući u vidu promene koje nosi savremeno doba“, rekao je Grbić.
Sekretar Grbić je naveo podatak da je u Novom Sadu pedesetih godina prošlog veka bilo 65.000 stanovnika, a da danas imamo približno 150.000 vozila. U protekloj deceniji zabeležena je i promena strukture u ponašanju stanovnika kada je reč o prevozu i putovanju, pa je tako upotreba javnog prevoza sa 22 odsto smanjena na 15 odsto, ranije je 49 odsto stanovnika pešačilo, a danas njih 39 odsto, dok je upotreba automobila sa 23 porasla na 33 odsto.
Jedini pozitivan trend odnosi na vožnju bicikla, koja je pre desetak godina iznosila 2,5 odsto, a danas je to 9 odsto.
„Pred nama su veliki izazovi i ovakvi skupovi doprinese da se ti izazovi reše. Neophodno je pronaći ravnotežu i zadovoljiti komfor i standard sa jedne strane, a sa druge ne ugroziti bezebdnost saobraćaj i životunu sredinu“, naglasio je Grbić dodajući da su ti izazovi utoliko veći ako imamo u vidu i činjencu da je populacija porasla 3,7 puta, a poteba za energentima 30 puta.
Prof. dr Vuk Bogdanović, predsednik Programskog odbora savetovanja „U susret humanom gradu – mobilnost u održivoj životnoj sredini“, kazao je da su od početka ciljevi ove konferencije u skladu sa ciljevima održive saobraćajne mobilnosti i sinhronizovani su sa onim što propagiraju Ujedinjene nacije i dokumenta Evropske unije.
On je naglasio da je u Novom Sadu odavno kao prioritetan cilj postavljena mobilnost koja je u skladu sa održivim razvojem, odnosno da se onim učesnicima u saobraćaju koji ne zagađuju okolinu - pešaci, biciklisti, javni prevoz - da prednost u odnosu na putničke automobile.
Bogdanović je naveo da je Udruženje „Humani grad“ učestvovalo u izradi smart-plana koji upravo prati sve te ciljeve.
Na ovogodišnjem savetovanju je prezentovano oko 50 naučnih i stručnih radova iz različitih oblasti. Učesnici su izneli iskustva iz svojih sredina i predloge koji bi mogli doprineti tome da naši gradovi budu čistiji, humaniji i bolji za život.
Sedmo po redu savetovanju „U susret humanom gradu – mobilnost u održivoj životnoj sredini“, organizuju Departman za saobraćaj Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu i Udruženje „Humani grad“, uz podršku Pokrajinskog sekretarijata za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj. Glavni pokrovitelji su Skupština AP Vojvodine i Grad Novi Sad, a održavanje savetovanja pomogao je Pokrajinski sekretarijat za visoko obrazovanje i naučnoistraživačku delatnost.
Skup je podržan od strane velikog broja međunarodnih i nacionalnih institucija kao što su: CIVITAS City Networks CiViNET Slovenia-Croatia-Southeast Europe, Grad Banja Luka, Sekretarijat za javni prevoz Gradske uprave Grada Beograda, Regionalna razvojna agencija Srem, JGSP Novi Sad, Parkig servis Novi Sad, Inženjerska komora Srbije, kao i Privredna komora Vojvodine.