Потребне су нове технологије у јавном превозу
Покрајински секретар за енергетику, грађевинарство и саобраћај, Ненад Грбић обратио се данас на седмом по реду међународном саветовању „У сусрет хуманом граду – мобилност у одрживој животној средини“, и том приликом истакао да су нам потребна нова знања, нови производи и технологије организације јавног превоза, у циљу подизања мобилности саобраћаја, али не на уштрб безбеднсти саобраћаја.
Грбић је нагласио да су теме овогодишњег саветовања вишеструке и за саобраћај и за становништво у будућим хуманим градовима.
„Једна од доминантних тема данас свакако је подизање мобилности саобраћаја са што мањом употребом возила.Ту је важна улога пешака, вожња бициклом, нове технологије имајући у виду промене које носи савремено доба“, рекао је Грбић.
Секретар Грбић је навео податак да је у Новом Саду педесетих година прошлог века било 65.000 становника, а да данас имамо приближно 150.000 возила. У протеклој деценији забележена је и промена структуре у понашању становника када је реч о превозу и путовању, па је тако употреба јавног превоза са 22 одсто смањена на 15 одсто, раније је 49 одсто становника пешачило, а данас њих 39 одсто, док је употреба аутомобила са 23 порасла на 33 одсто.
Једини позитиван тренд односи на вожњу бицикла, која је пре десетак година износила 2,5 одсто, а данас је то 9 одсто.
„Пред нама су велики изазови и овакви скупови допринесе да се ти изазови реше. Неопходно је пронаћи равнотежу и задовољити комфор и стандард са једне стране, а са друге не угрозити безебдност саобраћај и животуну средину“, нагласио је Грбић додајући да су ти изазови утолико већи ако имамо у виду и чињенцу да је популација порасла 3,7 пута, а потеба за енергентима 30 пута.
Проф. др Вук Богдановић, председник Програмског одбора саветовања „У сусрет хуманом граду – мобилност у одрживој животној средини“, казао је да су од почетка циљеви ове конференције у складу са циљевима одрживе саобраћајне мобилности и синхронизовани су са оним што пропагирају Уједињене нације и документа Европске уније.
Он је нагласио да је у Новом Саду одавно као приоритетан циљ постављена мобилност која је у складу са одрживим развојем, односно да се оним учесницима у саобраћају који не загађују околину - пешаци, бициклисти, јавни превоз - да предност у односу на путничке аутомобиле.
Богдановић је навео да је Удружење „Хумани град“ учествовало у изради смарт-плана који управо прати све те циљеве.
На овогодишњем саветовању је презентовано око 50 научних и стручних радова из различитих области. Учесници су изнели искуства из својих средина и предлоге који би могли допринети томе да наши градови буду чистији, хуманији и бољи за живот.
Седмо по реду саветовању „У сусрет хуманом граду – мобилност у одрживој животној средини“, организују Департман за саобраћај Факултета техничких наука у Новом Саду и Удружење „Хумани град“, уз подршку Покрајинског секретаријата за енергетику, грађевинарство и саобраћај. Главни покровитељи су Скупштина АП Војводине и Град Нови Сад, а одржавање саветовања помогао је Покрајински секретаријат за високо образовање и научноистраживачку делатност.
Скуп је подржан од стране великог броја међународних и националних институција као што су: ЦИВИТАС City Networks ЦиВиНЕТ Slovenia-Croatia-Southeast Еуропе, Град Бања Лука, Секретаријат за јавни превоз Градске управе Града Београда, Регионална развојна агенција Срем, ЈГСП Нови Сад, Паркиг сервис Нови Сад, Инжењерска комора Србије, као и Привредна комора Војводине.