Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

PREPOZNATI DAROVITOG ĐAKA Inovativnost, maštovitost, disciplina...

07.10.2019. 09:11 09:18
Piše:
Foto: Privatna arhiva

Kada se pomene inkluzivno obrazovanje, prva asocijacija je podrška osetljivim grupama usled smetnji u razvoju, invaliditeta, etničke pripadnosti ili siromaštva.

Međutim, ono takođe podrazumeva prilagođen i individualizovan rad sa učenicima izuzetnih sposobnosti. Da li nadareni dobijaju adekvatne podsticaje koji bi ih motivisali za dalji razvoj i napredak ili se na redovnoj nastavi uglavnom dosađuju, odgovorila je za „Dnevnik” nastavnica informatike u kaćkoj Osnovnoj školi „Đura Jakšić” Jasmina Jerković, čiji đaci godinama postižu zapažene rezultate na polju robotike, kompjuterske grafike i multimedije, dok su posebnu pažnju javnosti privukli kada su 2016. na programerskom takmičenju u Americi osvojili prvo mesto za robota-pomagača slepim i slabovidim osobama.

– Talentovanu decu od predškolskih ustanova treba pratiti i usmeravati, te postepeno uticati kako bi se njihovi darovi, od Boga dati, razvijali i umnožavali – rekla je Jasmina Jerković. – Baš zato što u Srbiji nedostaju adekvatni obrazovni uslovi, naši nastavnici i pedagozi imaju možda i veću odgovornost od ostalih prema takvim učenicima.

Materijalno-tehnička opremljenost škola očigledno nije presudna jer sa đacima u tzv. golubarniku, skučenom kabinetskom prostoru u potkrovlju škole, iznedri godišnje desetine izuzetnih radova.

Poslušnost, marljivost, požrtvovanost i spremnost da se nesebično deli znanje sa drugima, komunikativnost i otvorenost ne samo prema vršnjacima već i prema starijima, radost i prevashodno ljubav prema svemu što rade i postižu, neke su od osobina po kojima ćemo prepoznati istinske talente

– Alat sa kojim radimo je neophodan i jeste presudan, jer bez njega, kako poslovica kaže, nema ni zanata. Okruženje, međutim, nije jer se pokazalo da i u oskudnom prostoru sa slabom informaciono-komunikacionom tehnologijom, ako se dobro organizujemo, pa čak i od kuće donesemo opremu, te i tamo nastavimo da radimo, rezultati mogu biti i jesu za primer mnogima.

Poslušnost, marljivost, požrtvovanost i spremnost da se nesebično deli znanje sa drugima, komunikativnost i otvorenost ne samo prema vršnjacima već i prema starijima, radost i prevashodno ljubav prema svemu što rade i postižu, neke su od osobina po kojima ćemo ih prepoznati, objašnjava ona.

– Dodala bih još empatiju, maštovitost, inovativnost, ali ne smemo zaboraviti ni trening kako bi s lakoćom izvršavali svoje obaveze, što je, u stvari, deo vaspitne discipline, koja, moramo priznati, sve više nedostaje našoj deci – rekla je Jerkovićeva.

Na pitanje kako osmišljava nastavu za takve učenike i mogu li kompjuterski alati učiniti časove iz drugih predmeta zanimljivijim i kreativnijim, odgovorila je da je to stalna borba jer nisu ni sva znanja dobra ako se na pravi način ne usmere i primene.


Problem se može rešiti na više načina

Uzajamno poštovanje proizvodi i podstiče inicijativu, koju đacima, kako kaže, bez problema prepušta ukoliko prepozna veliku želju da dođu do određenog cilja, iako se to nekad ne poklapa sa njenim principima.

– Znate, mnogo puta se pokazalo u praksi da jedan problem možete rešiti na više načina, a da on bude tačan, samo je pitanje koliko imamo slobode i vremena da se tome prepustimo – zaključila je profesorka Jasmina Jerković.


– Najbolje bi bilo savremene tehnologije primenjivati u korelaciji sa svim nastavnim predmetima, i to u životnom okruženju. U slučaju naše škole, razne tematske nastavne jedinice prožimaju se tokom cele godine kroz ugledne časove, radionice, tribine, ambijentalnu nastavu, sekcije i prekograničnu saradnju sa drugim školama tokom takmičenja iz informatike i računarstva – rekla je, napomenuvši da se tako đaci OŠ „Đura Jakšić” mogu oprobati u virtuelnom modelovanju gline, primeni edukativnih kartica proširene stvarnosti na temu obnovljivih izvora energije, kompjuterskoj obradi muzike, izradi plakata, postera i čestitki, pravljenju digitalnih filmova i drugim kreativnim aktivnostima.

U razgovoru se osvrnula i na pitanje koliko je teško raditi s talentovanim đacima.

– Teškoće ili neuspesi su, kako je govorio naš dragi Mihajlo Idvorski Pupin, samo „usputna odmorišta za nove pobede”, pobede nad svojim nedostacima koje svi korigujemo i nadopunjujemo vrlinskom građom tokom celoživotnog rada – razjasnila je. – Bitno je međusobno razumevanje i poštovanje ličnosti učenika i nastavnika, ali i društvo koje prepoznaje i unapređuje školstvo kao nešto od nacionalnog interesa i značaja, kako za duhovni, tako i za materijalni razvoj naroda i države koju smo nasledili od slavnih predaka, od Svetog Save pa do današnjih prosvetitelja.

S. Milačić

Piše:
Pošaljite komentar