Izlog knjiga
NOVI SAD: Izbor najboljih priča Vuleta Žurića (Sarajevo, 1969) iz knjiga „Umri muški“, „Dvije godine hladnoće“, „U krevetu s Madonom“, „Valceri i snošaji“, „Katenačo“ i „Tajna crvenog zamka“ i pet novih, dosad neobjavljenih pojavilo se nedavno u izdanju “Lagune” u zbirci pod nazivom “Forenzika Itake”.
Izdavač najavljuje ove priče kao parodične, duhovite, ali često i gorke slike vremena u predvečerje i u jeku raspada zemlje.
Ovaj izbor iz zbirki objavljenih tokom protekle tri decenije je za Žurića sa jedne strane duboko ličan, a opet neka vrsta “oficijelnog vodiča kroz rotore i statore njegove pripovedačke skalamerije”. Pisanje priča je za njega bio i ostao najveći izazov, a “Forenzika Itake” je pouzdan vodič kroz poetičke svetove i sve faze pripovedačkog opusa ovog autora.
Zato ovo putovanje počinje sa vrlo kratkom pričom, za koju sam davne 1991. dobio prvu književnu nagradu, a završava se najnovijim pričama, koje se sada prvi put pojavljuju među koricama knjige – navodi Žurić naglašavajući da bi voleo kada bi ova zbirka bila i odličan uvod u ono najbolje što tek sledi od istog pisca. Siguran je da još uvek nije rekao sve ono što oseća da bi trebalo da ispriča o svom iskustvu raspada Jugoslavije i da je čitaocima "dužan" jedan roman u kome bi ispričao svoju priču o rodnom Sarajevu.
Tumač ljudskih slabosti
U izdanju kuće “Dereta” pojavila se zbirka priča “Veliki eksperiment” američkog pisca grčko-irskog porekla Džefrija Judžinidisa (Detroit, 1960), u prevodu sa engleskog Alena Bešića. Zbirka je usledila posle romana “Samoubistvo nevinosti” koji je doživeo filmsku adaptaciju 1999. u režiji Sofije Kopole, “Bračni zaplet” i “Midlseks” koji mu je doneo Pulicerovu nagradu. “Midlseks” neki kritičari uz Frenzenove “Korekcije” smatraju jednim od najznačajnijih romana 21. veka.
Izdavač predstavlja Judžinidisa kao ingenioznog i nadasve uzbudljivog hroničara našeg vremena, tumača ljudskih slabosti i njihovih odnosa (porodičnih, seksualnih, društvenih...). Naša svakodnevica opet biva pođednako uspešno vivisecirana, čitaoci sa svih meridijana bez većih napora prepoznaju svoje životne situacije, osećanja, nedoumice i ushićenja, i verovatno je to jedan od glavnih razloga tolikog Judžinidisovog uspeha.
U „Avionskoj pošti” mladić kontemplira o životu dok na jednom tajlandskom ostrvu pati od dizenterije; u „Štrcaljki” četrdesetogodišnjakinja željna deteta organizuje žurku kako bi prikupila semenu tečnost prethodno odabranih kandidata; u „Ranoj muzici” otac pritisnut dugovima pronalazi beg u sviranju svog klavikorda; u priči „Ko je negativac” muž sa zabranom prilaska supruzi kasno uviđa svoje greške i suštinu ljubavi; u „Proročkoj vulvi” motiv interseksualnosti migrira iz “Midlseksa”.
Fascinantna meditacija
Roman "Onaj iznutra" slavnog američkog dramskog pisca i glumca Sema Šeparda (1943 - 2017) pojavio se nedavno u izdanju “Geopoetike” u prevodu Ivane Đurić Paunović. Ova poslednja Šepardova knjiga objavljena je u godini njegove smrti 2017. i žanrovski je određena kao roman, a predgovor je napisala slavna američka pevačica, pesnikinja i vizuelna umetnica Peti Smit sa kojom je ovaj dramski pisac i popularni glumac jedno vreme bio u vezi i do kraja života ostao prijatelj.
Spuštam rukopis. To je on, a donekle recimo uopšte nije on. Celina je to koja želi da izađe da da stvarima smisao...Stvarnost je precenjena... Onaj iznutra je atlas od sakupljenog materijala, obeležen otiscima čizama čoveka koji otvorenih očiju instinktivno luta po predelima nezemaljskih puteva, piše Peti Smit.
Ritmovi pozorišta, jezik poezije, i sumorni humor, prepliću se u ovoj fascinantnoj meditaciji o prirodi iskustva, u isto vreme slavljeničkog, nadnaravnog, gorkog i nezaboravnog - napominju u “Geopoetici”.
U knjizi "Onaj iznutra" prema rečima izvršne direktorke “Geopoetike” Jasne Novakov Sibinović, Šepard piše o slavnoj glumici Džesiki Lang sa kojom je bio u braku tri decenije, o svom odnosu sa ocem, borbi sa porocima, o Americi koje više nema. Sećanja na žene, putovanja, detinjstvo, glumu prepliću se sa snovima i halucinacijama tako da je teško razlučiti šta je dokumentaristika, a šta fikcija.
N. Popov