Električne trotinete voziti biciklističkim stazama
Novo prevozno sredstvo – električni trotinet – osvojilo je Novi Sad, kao i sve veće gradove naše zemlje, ali i sveta. Novosađani, a i turisti, najčešće uzimaju trotinete radi razonode, da bi se provozali bulevarima, Dunavskim parkom, Kejom, centrom ili Štrandom...
Bilo da su ih kupili ili iznajmili, svi oni trotinete voze gde god požele, na kolovozima, biciklistički stazama i trotoarima, i veoma često izazivaju negodovanje i pešaka i vozača.
Činjenica je da se radi o ekološki prihvatljivom prevoznom sredstvu, čija je prednost brzina prevoza po gradu jer se svuda može brzo stići i kad su gužve, ali zato vožnja njime nije bezbedna ukoliko se ne pazi dovoljno. Vozilo kao vozilo je stabilno, ali i može brzo da se kreće pa samim tim može doći do povrede.
Gradonačelnik Miloš Vučević je na svom „Tviter“ nalogu objavio da podržava inicijativu MUP-a i Agencije za bezbednost u saobraćaju (ABS) da se pitanje upotrebe električnih trotineta uredi izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja. On predlaže da u budućem rešenju električni trotineti koriste biciklističke staze, a da trotoar mogu koristiti samo gde tih staza nema.
Nedavno su iz ABS-a naveli da će novi zakon o bezbednosti saobraćaja, između ostalog, regulisati i vožnju tog, možda budućeg svakodnevnog prevoznog sredstva.
Po rečima Davora Okanovića iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, kada trotinet ima sopstveni pogon, onda se radi o vozilu koje bi se moglo podvesti pod moped. Tada, kako kaže, za njegovo korišćenje važe pravila koja važe za mopede: morali bi da se kreću kolovozom, da imaju odgovarajuću signalizaciju tj. prednje i zadnje svetlo i pokazivače pravca, i da njihovi vozači nose zaštitne kacige.
Ministarstvo unutrašnjih poslova se priprema da zakonski reguliše vožnju električnih trotineta. Novi zakon o bezbednosti saobraćaja, koji bi obuhvatio i vozače električnih trotineta, trebalo bi da se donese sledeće godine. Stručnjaci ukazuju na to da, dok se to ne dogodi, trotinet ne bi trebalo voziti brže od šest kilometara na sat po trotoaru, odnosno 25 kilometara na sat na biciklističkoj stazi.
Vozači trotineta se sada tretiraju kao pešaci, odnosno skejteri ili roleraši, te za njih važe pravila kao za pešake i ne smeju da ugrožavaju saobraćaj jer će biti kažnjeni.
N. H.