NOMUS 2019: Izraelski kvartet „Oktopus” u GMS
Novosadske muzičke svečanosti nastavljaju se večeras koncertom izraelskog klavirskog kvarteta “Oktopus”, neobičnog sastava u kome četvoro pijanista izvode muziku svirajući na dva klavira.
Koncert kvarteta “Oktopus”, umesto najavljene Gradske kuće, biće održan večeras u 20 časova u Galeriji Matice srpske, Trg galerija 1.
Publika Nomusa će čuti, prearanžiranu za ovaj kvartet, svitu “Per Gint” Edvarda Griga, u aranžmanu Adolfa Rutarta, a zatim i simfonijsku fantaziju “More” Aleksandra Glazunova, Andante i varijacije op.46 Roberta Šumana, u aranžmanu Ernsta Naumana, Kapričo E. Ašera, Slovensku igru br. 2 Antonjina Dvoržaka, u aranžmanu Roberta Kelera, Mađarsku rapsodiju br.9 Franca Lista, u aranžmanu Emila Kronkea, i Tokatu i fugu u d-molu J.S.Baha, u aranžmanu Maksa Regera.
Kvartet “Oktopus” je nastao u želji da i muziku, komponovanu za različite instrumente i sastave, prilagodi klavirskom izvođenju, ne bi li se i ona začula na ovom instrumentu. Članovi ovog kvarteta su Meir Visel, Ifat Zajdel, Tavor Gohman i Bart Berman, koji pripadaju različitim generacijama, i poreklom su iz raznih zemalja: Holandije, Maroka i Izraela. “Oktopus” izvodi poznata klasična dela, prearanžirana za ovaj ansambl, kao i savremene kompozicije, često komponovane upravo za njih, čiji su autori najeminentniji izraelski kompozitori.
– Naš koncept je „Staro nasuprot novom, poznato nasuprot nepoznatom“ – ukazuje pijanista Meir Visel, osnivač ovog ansambla, objašnjavajući to na primeru programa novosadskog koncerta. – Prvo, ansambl: jako dobro poznati instrument klavir, nasuprot neobičnoj kombinaciji pijanističkog kvarteta. Drugo, sama dela: dobro poznati „Per Gint“, Dvoržakove igre i Listova rapsodija, nasuprot prilično nepoznate monumentalne simfonijske poeme „More“ Glazunova, Šumanove izražajne i lepe varijacije, i savremenog originalnog dela jednog mladog izraelskog kompozitora.
Meir Visel, koji takođe i komponuje za ovaj ansambl, kaže da je ideju da osnuje “Oktopus” 2013. dobio dok je gledao film „Kvartet“, koji se završava briljantnom izvedbom Bahove Tokate i fuge, a izvodi je klavirski kvartet. “Zvuk je bio bogat i opčinio me je. Odmah sam rekao svojoj ženi da ću osnovati takav ansambl. Tri meseca kasnije, počeli smo s probama”, kaže Meir Visel.
– Čvrsto verujemo da, kada izvodimo poznato delo u aranžmanu, iskrsavaju novi muzički elementi, od koji su mnogi sakriveni, ili se teško uočavaju, kada se sluša izvorno izvođenje. Mi, u stvari, razlikujemo dve vrste aranžmana. Jedan je čista transkripcija, odnosno najbolje predstavljanje originalne muzike. Druga vrsta je pravi aranžman, u koji su uneti dodatni motivi ili kombinacije glasova – kaže Meir Visel, dodajući da nastup ansambla „Oktopus” uvek izaziva radoznalost, koja obično kulminira ovacijama, te da se nada da će publika u Novom Sadu jednako reagovati.
N. Pejčić