DNEVNIKOVA KNJIGA Teri Pračet: „Tras!“
Prevodilac: Nevena Andrić, Izdavač: Laguna, 2017.
Teri Pračet (1948-2015) bio je jedan od najomiljenijih pisaca fantastike u prošlom i ovom veku, sa više od 85 miliona prodatih knjiga, prevedenih na 37 svetskih jezika.
Pračeta je proslavila saga o junacima Disksveta kojima je posvetio više od četrdest knjiga. „Tras!“ je 34. Pračetov roman smešten u Disksvet i u njemu je glavni lik cinično-idealistički nastrojeni komandant Gradske straže Ank-Morporka, Sem Vajms.
Vajms, koji se inače pojavljuje u većem broju knjiga iz Disksveta, u ovom romanu pokušava da reši ubistvo patuljka dok, kako se čini, sve oko njega ide dosta ubedljivo dođavola. Osim toga, Vajms je svečano obećao da da će svakog dana, tačno u šest sati biti pored svog sina da mu pred spavanje ponovo slikovnicu „Gde mi je krava“. Ma šta se dešavalo, ma kako bio zauzet, makar se i svet okrenuo naopačke, kada se približi šest sati Sem zaustavlja sve (ponekad i saobraćaj) i juri kući da bi sinu po hiljaditi put čitao istu voljenu priču. Jedna od najsimpatičnijih nastranosti ovog romana je intertekstualni štos koji je Pračet napravio sa svojim urednikom. Kada je “Tras!” izdat prvi put 2005, na inicijativu izdavača izašla je i prateća duhovito osmišljena slikovnica „Gde mi je krava?“ koju je Sem čitao sinu u knjizi.
Kao i u većini Pračetovih knjiga, najveći kvalitet romana “Tras!”je piščev neverovatni talent da u ludim fantastičnim svetovima povlači savršeno logične paralele sa našim realnim svetom. Zapravo, gradeći svoj neobični Disksvet Pračet uspeva da osmisli ubedljiv odraz naše svakodnevice i stvarnosti u kom su apsurdi i bizarnosti naše civilizacije bolno (a često i smešno) očigledni. Pračetov talenat da prikazuje ludila našeg sveta prerušena u fantastiku dostigao je vrhunac u njegovoj neverovatno lucidnoj seriji o Noumima gde mali patuljci koji generacijama žive u staroj prodavnici mešovite robe uspevaju da razviju kastinski sistem prema odeljenjima robne kuće na kojima žive, a godišnja doba određuju prema mističnoj Božićnoj rasprodaji ili Prolećnoj modi.
Naravno, ovo važi za Pračeta u najboljoj formi. U lošijim trenucima, Pračet ume da bude repetitivan u svakom pogledu, pa neki od romana o Disksvetu postaju krajnje shematizovani, prateći slične strukture, slične tipove junaka i forsirajući proste dijaloge koji uvek ciljaju na istu vrstu brzog, sarkastičnog humora. Kao što je nažalost slučaj i sa mnogim knjigama Nila Gejmana, Pračet je u dobrom delu svog opusa trčao pred rudu svoje raskošne imaginacije i lucidnog humora. Omiljeni pisac fantastike za života se ponašao kao da je jedino bilo važno zapisati sve maštovite i neobične ideje koje su sustizale jedna drugu svetlosnom brzinom, često se ne trudeći da ih na bilo koji način produbi, ili da im da ozbiljniju težinu.
Nastasja Pisarev