Izlog knjiga
U okviru biblioteke “Agora” istoimene izdavačke kuće nedavno je objavljen debitantski roman irske autorke Sare Bom “Starac i jednooki” u prevodu Anđelke Cvijić.
Izdavač ovaj roman predstavlja kao fascinantnu priču između straha i uzbuđenja, svesti i podsvesnih lutanja, savremenog trenutka i sećanja. U pitanju je priča o neobičnom prijateljstvu pedesetogodišnjeg čoveka sa psom koji kao sasvim slučajni saputnik, ubrzo postaje osnovni simbolički stožer svih identitetskih metamorfoza koje junak romana proživljava. U njegov usamljenički život neočekivano ulazi jedan pas koji ga u sećanjima vraća u detinjstvo i oživljava tegobne uspomene na oca i njegovu smrt.
Neizvesnost, nemir i strah, kako navodi kritika, obiluju ovim romanom, ali može se reći da ova knjiga veliča jednu od danas možda sve više izgubljenih vrednosti, a to je empatija, koja se u potresnim kolažima o odnosu ljudskog i (ne slučajno) životinjskog bića, uzdiže kao poezija senzornog iskustva i ogoljeni portret duše “ neponovljivim jezikom Sare Bom u svim svojim zbunjujućim lepotama.
Sara Bom (Lankašir, 1984)) irska autorka mlađe generacije je već prvim višestruko nagrađivanim romanom 2015. osvojila čitalačku publiku širom sveta. Dve godine kasnije objavila je i svoj drugi roman “Utabana staza”.
Porodična istorija
Novi roman Miljenka Jergovića, jednog od najznačajnijih regionalnih pisaca čije su knjige popularne na prostoru nekadašnje Jugoslavije, ali i prevedene na više od dvedeset svetskih jezika pojavila se i u Srbiji zahvaljujući izdavačkoj kući “Booka”. U romanu “Selidba”, kako navodi izdavač, u već mitskom književnom mestu, na sarajevskom Sepetarevcu, u stanu svoga odrastanja, u kojemu mu je umrla majka, autor prebira po dokumentima, po knjigama, po materijalnim i nematerijalnim ostacima, po istoriji jedne kuferaške porodice.
Predmeti i dokumenti, novčanik, partijska knjižica, češagija, dedini pokušaji autobiografije i još mnogo toga pripovedaju priču ne samo jedne porodice već i jednog grada, detinjstva i odrastanja u kojoj autor ne štedi nikoga, a ponajmanje sebe i svoje bližnje. “Selidba”, kako navode nije samo knjiga, ona je mnogo više od toga, ona je istinski muzej, katalogizovan po najstrožim i najgenijalnijim pravilima struke, ali ne muzejske, nego spisateljske.
Miljenko Jergović (Sarajevo, 1966) književnik i novinar, živi na selu nedaleko od Zagreba. Za tri decenije svog spisateljskog staža objavio je jednu pesničku zbirku, više knjiga proze, kao i desetak romana. Kritičari smatraju da njegovom zbirkom priča “Sarajevski Marlboro” iz 1994. počinje trend tzv. stvarnosne proze. Uz brojna književna priznanja, poljski prevod njegovog romana “Srda pjeva, u sumrak, na Duhove”doneo mu je 2012. u Vroclavu književnu nagradu “Angelus” za najbolju knjigu Srednje Evrope
Klasik savremene proze
Prvi roman “27. grad” velikog američkog romanopisca Džonatana Frenzena objavila je izdavačka kuća “Dereta” u prevodu sa engleskog Miloša Mitića. Od ovog debitantskog romana iz 1988. koji se već smatra klasikom savremene proze, tokom tri decenije svako novo Frenzenovo delo dočekivano je sa velikim interesovanjem čitalačke publike, a njihov autor proglašavan “američkim Tolstojem”.
Radnju ovog svog romana Frenzen smešta u 1984. u grad koji, kako kaže podseća na američki Sent Luis, jedan od onih koji tiho odumiru i raspadaju se iznutra, pre svega zbog kriminala i korupcije. Gradski čelnici za šefa policije postavljaju Suzan Džamu, koja je pre toga obavljala isti posao u najvećem indijskom gradu, Bombaju, gde je svojim neortodoksnim i često nelegalnim metodama uspela da zavede red.
Svetska kritika ocenjuje ovaj roman kao uznemirujući i vizionarski i kaže da on toliko oslikava duh našeg vremena, sveobuhvatno, duboko i pronicljivo, da se čini kao da je ispred njega. Frenzen je uspeo da spoji elemente saspensa i psihološkog romana u jednu priču.
Džonatan Frenzen (Vestern Springs, 1959) je po mnogima jedan od najznačajnijih pripovedača današnjice. Posle prva dva romana, 27. grad (1988) i Snažan pokret (1992), svetsku slavu stekao je Korekcijama (2001), koje neki kritičari nazivaju i najznačajnijim romanom 21. veka. Usledili su romani Sloboda (2010) i Pjuriti (2015).
N. Popov