okoTVoko Živi bili pa videli
Kalendarska smena prilika je da se osvrnemo na godinu koja je za nama i posmotrimo da li su vlasnici i gloduri velikih televizija bili u pravu kada su, svako za sebe i svoj račun, tvrdili da su najbolji, najgledaniji, neponovljivo inventivni i zarazno gledljivi.
Statistika, međutim, otkriva druge boje od onih ružičastih kojima vole da se kite glavešine televizija s nacionalnom frekvencijom, pa ne bi bilo loše baciti pogled na to kako se kretala ljubav gledalaca prema programu koji oni nude.
Sudeći po mesečnim izveštajima gledanosti šest programa s dozvolom za nacionalno emitovanje (RTS ima dva programa), naklonost publike prema omiljenoj emisiji ili tipu emisija nije se mnogo menjala ni posle dve godine od završene digitalizacije, koja omogućuje da se i ostale televizije, pored RTS-a, dobro vide u svim krajevima zemlje. Najgledaniji je i dalje Prvi program Javnog servisa Srbije, koji dnevno redovno ima više od tri miliona gledalaca, s udelom u ukupnoj gledanosti programa koji se kreće između 17 i dvadeset odstvo. Drugim rečima, svaki peti građanin Srbije odabere Prvi program RTS-a za kanal kojem će posvetiti pažnju.
Pink je i ove godine uspeo da zadrži status najgledanije komercijalne televizije, s udelom u gledanosti koji se kreće između 15 i 18 odsto, što je prilično blizu RTS-u, a ove godine i podalje od prvog komercijalnog konkurenta – Prve TV. Ova potonja uspeva ponekog meseca da pretekne TV Pink kad je u pitanju rič, odnosno dnevni auditorijum, tj. broj ljudi koji u nekom trenutku program okrenu na njihovu frekvenciju. Ipak, broj Pinkovih vernih gledalaca ne opada, iako njegov vlasnik Željko Mitrović vuče rizične poteze, praveći scenografiju iz sopstvene maštee i poigravajući se s rijaliti formatom, uvek na ivici dopuštenog i poželjnog. Ipak, biće da rijaliti nije jedini razlog za zadržavanje gledalaca na ovom kanalu: konkurentska TV Hepi ove godine nije uspela ni da se približi Pinku i TV Prva ni po jednom kriterijumu koji odlučuje o uspešnosti emitovanog programa. Naprotiv, udeo u geldanosti Hepi TV kreće se između sedam i 11 posto, što nije dovoljno da uđu među prve tri TV stanice, ali jeste da se prilično odmaknu od O2 televizije, koja je po gledanosti negde na sredini između Hepija i Drugog programa RTS-a, čuvajući sredinu medijskog terena.
Da skratimo, sve se odvijalo po utabanim etarskim stazama: veću gledanost sve televizije beleže u zimskim mesecima, RTS je uspeo da održi pažnju publike emitovanjem Svetskog prvenstva u fudbalu, političke emisije i dalje su među najgledanijima, a jutarnji programi format koji postaje ozbiljna značajka svih programskih satnica i rasporeda.
Da li će se stvari promeniti u narednoj godini? Sve je moguće, naročito ako ovih dana padne i odluka Regulatornog tela za elektronske medije o dodeljivanju poslednje neraspoređene nacionalne frekvencije. Ko će upasti u ovo kolo još uvek se ne zna, mada će, sudeći po ažurnom radu REM-ovaca, sve biti jasno već na kasno proleće-ranu jesen. Ili nešto slično. Živi bili pa videli!
Ivana Vujanov