OkoTVoko: Ko nas gleda s najviše grane
Iako smo s nadom gledali u rezultate gledanosti koji su pokazivali stalni pad popularnosti rijaliti programa, njihov nestanak s televizija s nacionalnom frekvencijom još uvek pripada naučnoj fantastici.
To potvrđuju i rezultati studije koju je prošle godine uradilo niko drugi do Regularno telo za elektronske medije. Služba za nadzor i analizu programa pružalaca medijskih usluga REM-a, reagujući na ekspanziju ove vrste programa, što je podiglo buru u javnosti, od januara do juna prošle godine ispitivala je programske sadržaje, emitovane na četiri velike televizije s nacionalnom frekvencijom, kao i na Javnom servisu Srbije.
Kako se ističe, u 2015. Godini, zapljusnuo nas je pravi rijaliti cunami, izazivajući potrese u javnosti i raslojavajući i gledalište, ali i televizije. Tako su se jasno izdvojile one koje po ceo dan emituju rijaliti tuče, psovke i pljuvanja, ali i one koje su, poput nekadašnje B92, posle inicijalnog pokušaja da ovaj format uvezu u Srbiju, definitivno odustale od ideje o prikazivanju emisija u prisilnom okruženju, kako iz REM naziva.
Televizija B92 kasnije je postala O2, ali koncept nije menjala, te snovi o povratku „Velikog brata“ na ovu frekvenciju ostaju, srećom, pusti. I RTS 1 i RTS 2 kao kanali nacionalnog javnog servisa držali su se slova zakona, pa su njihovi rijaliti programi zauzimali manje od jedan posto ukupnog emisionog vremena.
Za razliku od njih, TV Pink i, posebno, TV Hepi, program uveliko zasnivaju na rijaliti dešavanjima. Ovi potonji programu u prisilnom okruženju, a priznaćete, definicija je poprilično tačna, tradicionalno posvećuju neverovatne tri četvrtine programa, dok ostatak pripada uglavnom informativi. I pored svih napora vlasnika TV Pink da scenografijom i učesnicima nadmaši Hepi, rijaliti program na najpopularnijoj komercijalnoj televiziji zauzima četvrtinu programa, trostruko manje nego Hepi. Za razliku od njih TV Prva pažnju je usmerila na drugu vrstu rijaliti programa: talenat šou programe, kao i one s humanitarnim karakterom. Ovaj otklon od najniže rijaliti vrste, ali uz poklanjanje pažnje ovom TV formatu izgleda da donosi uspeh, pošto se TV Prva već neko vreme bori sa TV Pinkom za poziciju najgledanije komercijalne televizije u Srbiji.
Da li će promena vlasničke strukture na televizijama O2 i TV Prva doneti i ozbiljniji programski zaokret, pokazaće naredni dani, verujemo, već od naredne godine. Koliko će u tim programskim šemama biti mesta za rijaliti programe, veliko je pitanje, i najviše zavisi od namera novog vlasnika. Ako planira da svoje televizije dovede na najviše grane, put kojim su TV Prva i O2 do sada išle ne bi bilo dobro napustiti, pošto je počeo da daje rezultate, a stvaranje komercijalnog Pinkovog klona sigurno neće doneti ništa dobro.
U ovoj situaciji presudnu ulogu moglo bi da odigra Regulatorno telo za elektronske medije, kada bi se poduhvatilo posla koji mu je poverilo Ministarstvo kulture. Naime, prema zakonima, ali i praksi, REM za svoje akcije odgovara Skupštini Srbije, dok mišljenje traži od Ministarstva, ali je sasvim opremljeno za izdavanje opomena, upozorenja, a vala i zabrana emitovanja. Kako rijaliti poprilično zadire u kršenje zakona koji se odnose na zaštitu maloletnika od štetnog sadržaja, jasno je da REM-u ruke nikako nisu vezane, već samo skrštene. Koliko dugo, pokazaće vreme.
Ivana Vujanov