Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

“DNEVNIK” istražuje: Šta otkrivaju eksplozije pod automobilima?

29.12.2018. 11:35 11:41
Piše:
Foto: N 1

U preksinoćnoj eksploziji automobila ispod kojeg je bila postavljena bomba, u blizini Pupinovog mosta, u Zemunu, poginuo je  Nenad B.

Pretpostavlja se da je reč o bombi koja je ručno aktivirana, možda u trenutku kada je vozač automobila usporio zbog semafora. Po oštećenju automobila pretpostavlja se da je eksplozivna naprava postavljena ispod vozačevog sedišta i to s namerom da se ciljano raznese samo vozač, rekao je izvor iz istrage. Tako je, izgleda, ovaj bombaški napad preživeo pas stradalog. 

Nenad B. je od ranije bio dobro poznat policiji i ima debeo kriminalni dosije. Živeo je u Zemunu, poreklom je iz BiH, a boravio je i u Australiji i Americi, odakle se vratio u Srbiju pre šest meseci.

Pogibija Nenad B. podseća na doba iz godina kada je za obračun klanova bilo karakteristično i podmetanje ekploziva ispod automobila. Smatra se da se motivi kriju u trgovini ­narkoticima i preraspodeli teritorije, a ono što najviše uznemirava javnost su likvidacije u kojima se koriste razorni ­eksplozivi bombe čije detonacije dugo mogu da ugroze i živote nevinih, odnosno slučajnih prolaznika.

Prvi put na ovim prostorima ubistvo s postavljenim eksplozivom se dogodilo u Beogradu 1994. godine. Na ovaj dramatičan način, u po bela dana i u centru prestonice likvidiran je Rade Međed, jedan od vlasnika srpskih kockarnica.

Jedini zločin koji je počinjen na ovakav način, a koji je policija uspela da rasvetli, je ­likvidacija Gorana Mijatovića Mite, vlasnika fudbalskog kluba “Bežanija” koja se dogodila 2006. godine. Tada je korišćena protivpešadijska mina "mrud", a naprava je postavljena pod "audi 80" koji su napadači ukrali u Bosni, a zatim ga dovezli u Srbiju i parkirali pored Mijatovićevog automobila.  Godinu dana kasnije policija je objavila imena sedmorice Mijatovićevićevih atentatora od kojih je šestorica uhapšeno.

Miniranje nečijih kola je visokorizičan posao. U jesen 2002, dok je postavljao bombu ispod "audija A6" u centru Beograda, u nenadanoj eksploziji, poginuo je Ivan Kontić iz Budve. Na sličan način, u glavnom gradu, stradao je krajem decembra 2008. i Strahinja Rašeta, podmećući eksploziv pod yip svog ortaka...

Za prvi uspešan napad podmetanjem eksploziva u automobil uzima se ubistvo Rade Međeda, vlasnika tada najvećih kockarnica u Srbiji. Bomba u njegovom yipu aktivirana je 1994. daljinskim upravljačem uzetim s dečije igračke automobila dok se Međed uključivao u promet u Ulici kneza Miloša u Beogradu. Počinioci nikad nisu otkriveni.

Posedovanje eksploziva kod određenih pojedinaca i krivičnih grupa nije novina. Kao poslediva ratova u bivšoj Jugoslaviji na raspolaganju su im ostali eksplozivi trotil i vitezit, ali i plastični eksplozivi kao što su  semteks (u žargonu "čeh"), PEP-a 500, te neki stariji M5-A1, P-20, P-64 i NP-65.

10.000 stručnjaka za eksploziv ima u Srbiji

U kriminalnim krugovima smatra se da se eksploziv „pentrit” koristi za napade na blindirane automobile, a samo 250 grama je potrebno da se takvo vozilo razori.

Aktiviranje bombe daljinskim upravljačem je, ocenjuju stručenjaci, najeleganatnija i najsigurnija varijanta za likvidiranje neke osobe. Izvršilac postavlja eksploziv na odgovarajuće mesto i osmatra ga. Kada se pojavi meta, napadač sa bezbednog rastojanja aktivira eksploziv i udaljava se bez problema. U ovoj varijanti najbolje rešenje je upotreba namenski konstruisanih uređaja koji se mogu kupiti u inostranstvu, ili gotovih sredstava koje upotrebljava vojska.

- Male su šanse da se u obračunima domaćih kriminalaca koriste namenski uređaji. Mnogo je verovatnije da se za daljinsko aktiviranje upotrebljavaju neki improvizovani sistemi. Moguće je upotrebiti signal automobilskog alarma za aktiviranje bombe. Ovo se koristi kada se želi samo upozorenje, jer nijedan vlasnik ne isključuje alarm pred samim vratima. Mogu se koristiti i drugi radio-uređaji, a kako će naprava izgledati zavisi samo od mašte onoga ko je pravi - kaže izvor “Dnevnika”.

Mehanički sistem podrazumeva postojanje naprave koja, posle određenog podstreka, udara u inicijalnu kapislu i izaziva detonaciju. To, na primer, može biti pištolj u obliku olovke u koji se umesto metka stavlja kapisla, a sve zajedno se postavlja u eksploziv. Način aktiviranja pištolja-olovke zavisi od veštine i spretnosti bombaša. Ipak, prema oceni poznavaoca prilika, domaći kriminalci najčešće rade s električnim detonatorskim kapislama koje se masovno koriste u vojsci i za civilne poslove miniranja, rušenja i slično.


“Spava” 200 plaćenika

U Srbiji se, prema informacijama bezbednosnih službi, može iznajmiti čak 20­0 plaćenih ubica. Najjeftinije prolaze oni koji naruče likvidaciju narko-dilera, čiji život košta oko 5.000 evra, dok je najveća tarifa ustanovljena za likvidiranje “kontroverznih­” ­biznismena, čiji život u proseku košta između 50.000 i 100.000 evra.

U nekim slučajevima,naručilac ima pravo i da bira tehniku kojom će njegov neprijatelj biti likvidiran. Na primer, ukoliko želi da i ostalim neprijateljima pošalje "poruku", onda se najčešće opredeljuje za brutalno ubistvo, koje podrazumeva postavljanje auto-bombe za 10.000 evra.

Kod egzekucije kontroverznih biznismena, koji najčešće život gube zbog dugova, ovo pravo ne važi. Ubica sam odlučuje kada će i kojim oružjem završiti posao, i obavezno uzima avans za sve pripremne radnje, u koje je uključeno i praćenje žrtve.


- Za aktiviranje eksploziva strujom dovoljna je baterija od jedan i po volt, ali se obično stavlja nešto jača, ili se koristi akumulator s vozila. Bombaš mora da sprovede dve žice u eksploziv i poveže ih preko prekidača s izvorom struje. Prekidač će na neki način aktivirati sama meta napada. Osoba koja postavlja bombu može da napravi sopstveni prekidač i postavi ga u automobil, ali mnogo je lakše iskoristiti neki od prekidača koji već postoje u vozilu. Na primer, moguće je povezati žice s kontaktom za paljenje, ili sa prekidačima za grejanje ili brisače. Moguće je povezati eksploziv s prekidačem koji uključuje sijalicu u unutrašnjosti vozila. Kada meta otvori vrata, prekidač spaja kontakte, uključuje sijalicu i istovremeno aktivira eksploziv. A moguće je i sprovesti dve gole žice u sedište i kada meta napada sedne u vozilo, svojom težinom će ih spojiti i izazvati eksploziju - objašnjava naš izvor.

M. Bozokin

Foto: N1

Piše:
Pošaljite komentar
Likvidacije u sačekušama nastavak obračuna u podzemlju

Likvidacije u sačekušama nastavak obračuna u podzemlju

27.09.2015. 21:23 13:33