Dunav “presušio”, u narednim danima porast od 2,5 metra
NOVI SAD: Iako je vodostaj Dunava u Budimpešti u Mađarskoj pao na istorijski minimum, kod nas je uprkos izuzetno niskom vodostaju ipak dalje od tih vrednosti, a prema najavama hidrologa iz Republičkog hidrometeorološkog zavoda, Dunav će od danas početi da raste.
Prema rečima Dejana Vladikovića hidrologa RHMZ-a, Dunav je kod nas na tzv. istorijskom minimumu bio 1909. godine kada je kod Bezdana izmereno -146cm, a u isto vreme u Novom Sadu je bio na -134cm.
Sadašnje vrednosti na tim stanicama su -98cm i -13cm što govori da nismo dostigli taj minimum iz 1909. godine. Vrlo slične današnjim vrednostima vodostaja Dunava smo imali 2003. godine tokom avgusta i septembra, kao i u decembru 2011. Ono što jeste izvesno je da će ekstremne vrednosti i ka minimumu i ka maksimumu biti sve češće kao posledica promena klime i to je nešto čemu ćemo morati da se prilagodimo, kaže Dejan Vladiković.
On kaže da u Budimpešti jeste prilično dramatična situacija sa izuzetno niskim vodostajem Dunava, a da je kod nas ipak nešto bolja situacija zahvaljujući pritokama i kanalskom sistemu.
Uzrok tako niskog vodostaja u Mađarskoj, ali praktično i celim tokom Dunava jeste nedostatak padavina, kojih u uzvodnom delu Dunava nije bilo od juna, dok ih je kod nas bilo dosta sve do kraja jula, kaže Vladiković.
Prema njegovim rečima ne postoji opasnost da će Dunav i kod nas pasti na minimum jer se upravo u narednih par dana očekuje veliki talas Dunava koji će u nekoliko dana kod nas povećati vodostaj za 2,5 do 2,8 metara.
To su svakako dobre vesti jer će se Dunav solidno popuniti i situacija će biti znatno bolja. Slična je prognoza i za Savu koja bi kod Sremske Mitrovice od 5. do 7. novembra takođe trebala da poraste za 1,5 do 2 metra, najavljuje hidrolog Dejan Vladiković.
Prema njegovim rečima, osim otežane plovidbe, nizak vodostaj Dunava, nije doneo drugih problema.
Ni u Dunavu ni u drugim velikim rekama nije došlo do ugrožavanja biološkog minimuma, ali se vrednosti na pojedinim manjim banatskim tokovima jesu spustile blizu tačke nakon koje postaje ugrožen živi svet, kaže Vladiković.
Preko mesec dana kod nas na Dunavu, Savi i donjem delu Tise je na snazi upozorenje “niski plovidbeni nivo”, što predstavlja prepreku za plovidbu najvećih brodova sa dubokim gazom.
Prema rečima šefa novosadske Lučke kapetanije, Borisa Oreba, zbog niskog vodostaja Dunava u Novom Sadu, više “trpi” međunarodni nego domaći saobraćaj.
Na Dunavu kroz našu zemlju je svuda prohodan plovidbeni put i teretni saobraćaj se unutar naše države uglavnom normalno odvija iako je, recimo u Novom Sadu, nivo oko 70cm ispod niskog plovidbenog nivoa. Zbog mnogo teže prohodnosti u drugim državama dunavskog sliva, međunarodni rečni transport je u zastoju. Ne mogu govoriti o tome koliko oni gube ili o isplativosti plovidbe u ovakvim otežanim uslovima niskog vodostaja, ali je definitivno smanjen protok većih brodova – kaže Oreb i dodaje da turistički kruzeri uglavnom nisu ugroženi ovakvim niskim vodostajem te da su prethodnih dana pristizali u Novi Sad.
Prema njegovim rečima, uprkos teškim uslovima za plovidbu na području koje pokriva novosadska Lučka kapetanija, nije bilo incidenata uzrokovanih niskim vodostajem.
Jednostavno u takvim okolnostima sve posade su na većem oprezu, tako da izuzev par manjih nasukavanja koja su inače manje-više uobičajena i koja su prošla bez neke štete, nismo imali nijedan incident niti intervenciju. Osim toga, plovni put kroz našu zemlju je veoma dobro obeležen odgovarajućom signalizacijom tako da nema problema za one koji prate sva uputstva za plovidbu Dunavom, kaže Boris Oreb, šef novosadske Lučke kapetanije dodavši da kroz Novi Sad godišnje prođe oko 20.000 različitih plovila.
Niko Perković