Nizak vodostaj parkirao rečne kruzere u Beču
Vodostaj Dunava, Save i Tise u Srbiji je nešto niži, ali nema nikakavih problema niti obustave plovidbe, kažu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Takođe, najavljuju da će u prvoj polovini septembra početi radovi na otklanjanju šest kritičnih tačaka na našem toku Dunava, što će biti završeno do kraja 2020.
– Nakon toga će čitav sektor Dunava u Srbiji ispunjavati najstrože međunarodne standarde, što znači da nećemo imati obustave plovidbe ni u uslovimo izuzetno niskog vodostaja – rekao je Tanjugu pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević.
Šest kritičnih tačaka za plovibu između Beogada i Bačke Palanke su Futog, Susek, Arankina ada, Beška, Čortanovci i Preliv.
– Plovidba na srpskom delu Dunava, Save i Tise odvija se po normalnim uslovima, nemamo nikakvu obustavu plovidbe niti imamo najavu obustave. Vodostaj jeste nešto niži, što je normalno u ovom periodu godine, ali ne toliko da zahteva obustavu. Još smo iznad granice na kojoj šaljemo upozorenje – kazao je Kovačević.
Komentarišući to što je nizak vodostaj na rekama u Evropi izazvao probleme u rečnom saobraćaju, zbog čega su kruzeri „parkirani” u Beču čekajući njegov rast, Kovačević kaže da se u Austriji, Mađarskoj i Nemačkoj suočavaju s nešto nižim vodostajem na Dunavu, ali ni tamo nije došlo do zvanične obustave plovidbe. Po njegovim rečima, tamošnje vlasti su samo zahtevale veći nivo pažnje tokom plovidbe, pa putnički kruzeri obustavljaju plovidbu dok ne bude sve potpuno po predviđenim standardima. Kovačević dodaje da se prevoz tereta u Evropi obavlja nesmetano.
Kod Futoga najkritičnije
Kada je reč o projektu za otklanjanje šest kritičnih tačaka, Kovačević kaže da su izabrani izvođač radova i nadzor i da se trenutno završava administrativni deo za početak projekta.
– Počećemo od kritičnog sektora Futog, koji je i najkritičjniji za plovidbu na čitavom sektoru Dunava, a radovi će trajati dve godine. Imamo ukupno šest sektora – na tri ćemo graditi hidrotehničke objekte, a na preostala tri radićemo samo bagerovanje, to jest uklanjanje viška rečnog nanosa – naveo je on.
Koliko je rečni saobraćaj značajan, pokazuju i zvanični podaci. Agencija za upravljanje lukama prošle godine zabeležila je 10,5 miliona tona pretovarenog tereta na rekama u Srbiji, što je najveća količina zabeležena do sada. Uprkos nepovoljnim vremenskim prilikama i obustavi plovidbe koje su pratili sezonu, pretovar robe prošle godine bio je 16 odsto veći. Po podacima Agencije, putnički saobraćaj prošle godine pokazao je trend rasta. Zabeleženo je 996 pristajanja kruzera i više od 130.000 iskrcanih putnika na putničkim pristaništvima u Srbiji. Najviše pristajanja evidentirano je u Beogradu – 539, Novom Sadu – 333 i Donjem Milanovcu – 112. Prateći pokazatelje u oblasti kruzinga, Agencija očekuje ove godine više od 1.050 pristajanja.
D. U.