Predlog prevoznika: Nedostatak 6.000 vozača da nadoknade 18. godišnjaci
NOVI SAD: Udruženje poslodavaca u drumskom saobraćaju odlučilo je da zatraži zakonske izmene da bi se pomerila starosna granica za profesionalne vozače jer ih Srbiji trenutno nedostaje 6.000.
Osim toga, vozači zaposleni u drumskom saobraćaju u proseku imaju 55 godina, često se angažuju i penzioneri, a dešavalo se da po ugovoru o delu budu angažovane i osobe starije od 70 godina.
O tome se, između ostalog, razgovaralo na sastanku Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport” Beograd, koji je održan u „Lastinom” auto-centru u Beogradu.
Ključna tema bila je upravo nedostatak profesionalnih vozača i inicijativa za izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, u smislu korekcije starosne granice za profesionalne vozače.
Konstatovano je i da veliki broj profesionalnih vozača odlazi iz Srbije, ali i da ekonomska održivost transportnih preduzeća saobraćajnog sistema Srbije i logističke saobraćajne podrške društvu u velikoj meri zavise od profesionalnih vozača autobusa i teretnih vozila.
Prevoznici su se saglasili u tome da to može izazvati ozbiljnu destabilizaciju javnog drumskog autobuskog prevoza u velikim gradovima, gde bi bili ugroženi gradski i prigradski prevoz.
Gransko udruženje poslodavaca drumskog saobraćaja je zato odlučilo da podrži inicijativu o hitnoj izmeni Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, kojom bi se starosna granica za pristup profesiji profesionalnog vozača pomerila na 18 godina za C i CE kategorije, odnosno 20 godina za D i DE kategoriju vozila. To bi podrazumevalo da se uvede Probna dozvola C, CE, D i DE, ili dozvola za unutrašnji saobraćaj C, CE, D i DE, koja bi važila samo unutar Srbije.
Vozači, kako je rečeno, najčešće odlaze u zemlje EU, pa tako trenutno ima 14 agencija koje prikupljaju dokumentaciju vozača za rad u inostranstvu.
One im organizuju odlazak i polaganje za SPS sertifikate u Vinkovcima, gde sve to mogu da završe za dva dana.
Takođe, rečeno je da od Nove godine Nemačka planira da otvori granice za vozače sa „si-pi-si” (SPS) sertifikatom.
Sadašnja rešenja u ZOBS-u su preuzeta na osnovu EU direktiva, ali realni problemi i praksa zemalja EU je snizila starosnu granicu za pristup profesiji i primenjuje ih u svojim nacionalnim okvirima.
Jovica Vasiljević iz Sekretarijata za javni prevoz Beograda je kazao da do kraja sledeće godine svi profesionalni vozači u Srbiji treba da dobiju sertifikat za upravljanje motornim vozilima u Evropi, poznat kao „si-pi-si”. Oni će, dodao je, po pravilniku koji je na usvajanju u Ministarstvu saobraćaja, dobiti licencu besplatno na pet godina bez naknadne obuke. Predložena je i digitalizacija sektora drumskog transporta, s GPS praćenjem vozila drumskog transporta, kao što se primenjuje u zemljama EU, iz razloga konkurentnosti na tržištu i bezbednosti saobraćaja, kao i iz razloga eliminisanja zloupotreba i nezakonitog obavljanja komercijalne delatnosti javnog transporta putnika.
Sastanku su prisustvovali direktori velikih prevozničkih kompanija u Srbiji: SP „Lasta”, „Arrive Litas”, „Niš ekspresa”, GSP-a Beograd, „Srboeksporta”, „Suboticatransa”, „Grasa” iz Novog Sada, Poslovnog udruženja „Panontransport”, kao i predstavnici Gradskog sekretarijata za javni prevoz grada Beograda i predstavnici Sekretarijata za saobraćaj svih većih gradova u Srbiji.
LJ. Malešević