Moskovski centralni prsten: Šinama periferiju približili gradskom centru
Pet meseci nakon što je tokom posete generalnog direktora – predsednika Uprave „Ruske železnice“ Olega V. Belozjorova Srbiji 30. marta ove godine potpisan memorandum između „Ruske železnice“ i Vlade Srbije o razvoju strateškog partnerstva i zajedničkoj realizaciji infrastrukturnih železničkih projekata na teritoriji Srbije, koji predviđa između ostalog i razmenu iskustava i tehnologija, te sprovođenje zajedničkih programa obuke, predstavnici „Infrastruktura železnice Srbije“, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije i Saobraćajnog instituta CIP boravili su u stručnoj poseti Moskvi i Rostovu na Donu u drugoj polovini avgusta.
U organizaciji „RŽD Internešnel“ - specijalizovane građevinske kompanije, koja je sastavni deo holdinga „Ruske Železnice”, tokom četvorodnevne posete srpski stručnjaci su bili u prilici da se upoznaju pre svega sa centrima upravljanja saobraćajem u toj zemlji, ali i drugim značajnim elementima železnice, kao što je Moskovski centralni prsten (MCP).
Prilikom obilaska elektrovučne stanice Andronovka, jedne od pet koja snabdeva električnom energijom linije kružne moskovske železnice, srpskim stručnjacima je prezentovan način upravljanja stanicom, kao i funkcionisanje čitavog sistema MCP. Moskovski centralni prsten je zapravo nadzemna gradska kružna linija kojim su nadležni “primakli” prostranu periferiju velegrada gradskom centru i omogućili da Moskovljani koji stanuju u udaljenim delovima, brže stignu do posla u centru, što je za višemilionsku rusku prestonicu od itekakvog značaja, istovremeno s druge strane rasterećujući ostale vidove železničkog prevoza. Ovaj nadzemni prsten šina ugrađen je u mrežu gradskog šinskog saobraćaja. Na MCP nalazi se 31 saobraćajni čvor za presedanje sa kog se može preći u drugi javni prevoz.
Stotine rekonstrusanih kilometara pruge
Iza sebe „RŽD Internešnel” u Srbiji ima završenu rekonstrukciju deonice pruge Beograd – Pančevo od 16 km koja je podrazumevala i izgradnju i elektrifikaciju novog drugog koloseka, dve stanice i dva stajališta, mosta preko Tamiša od 242 metra, malih železničkih mostova, tri trafo stanice, zgrada za Š i TT. Rekonstruisala je infrastrukturne objekte železničkih pruga u dužini od 112 km u okviru razvoja Evropskog saobraćajnog koridora 10, čime je bila obuhvaćena obnova koloseka, 14 stanica, šest stajališta, 115 veštačkih objekata i 68 putnih prelaza. Radila je na pruzi od Beograda do Bara, i to na deonici Resnik – Valjevo dugoj 77,6 km. Tu je obavljena rekonstrukcija zemljanog planuma, gornjeg stroja koloseka, tunela i 17 mostova, kontaktne mreže, Š i TT sistema, kao i remont svih infrastrukturnih objekata duž železničke ruge, uključujući 10 stanica. U okviru podizvođačkog ugovora sa španskom kompanijom AZVI , „RŽD Internešnel“ je bio angažovan na ugradnji donjeg i gornjeg koloseka na Žeželjevom mostu.
MCP je postao neodvojiv deo sabraćajne infrastrukture prestoničkog komleksa. Do sada, od otvaranja 10. septembra 2016. godine na Dan Moskve, njime je prevezeno više od 210 miliona putnika i on je već postigao cilj, koji su neki stručnjaci predviđali da će se postići mnogo kasnije, što samo svedoči o efikasnosti sistema. Samo u prvoj polovini ove godine prevezeno je više od 70 miliona putnika I to je za 20 odsto više nego lane. Dnevno se u proseku radnim danima njime preveze 400.000 ljudi. Po ovom prstenu saobraćaju kompozicije “Lastočka” prilagođene gradskoj vožnji. To su vozovi u koje može da stane više putnika, sa udobnim rasporedom sedišta, širokim prolazima, dodatnim držačima, mestima za slabo pokretne putnike, prolazima za bicikle…
Izgradnja vijadukta i tunela Čortanovci
Kompanija “RŽD Internešnel” trenutno radi na deonici pruge Stara Pazova – Novi Sad dugoj 40, 4 km. Projekat je podeljen na dva dela. Prvi obuhvata izgradnju vijadukta od 3 km i tunela Čortanovci sa dve cevi od po 1,1 km. Drugi deo projekta predviđa rekonstrukciju, modernizaciju i izgradnju dvokolosečne pruge od Stare Pazove do Novog Sada. Počeo je u martu ove godine i njegova vrednost je 247,9 miliona dolara.
Prilikom puštanja u rad MCP, interval između saobraćanja vozova u špicu bio je šest minuta, da bi sada on bio skraćen i vreme čekanja je 5 minuta. Po prstenu radnim danima prolazi 177 parova vozova “Lastočka”, a tokom vikenda 150.
„RŽD Internešnel” je kompanija koja pruža čitav niz usluga i tehnologija u oblasti železničke izgradnje – od početne faze projektovanja i izrade projekata do njegove naknadne realizacije po sistemu “Pod ključ” u bilo kojoj zemlji sveta. U Srbiji je prisutna od 2014. kada su otpočeli radovi na realizaciji Ugovora za izgradnju i modernizaciju infrastrukture Srbije. Rezultat tog projekta će biti izgradnja savremene železničke infrastrukture koja odgovara poslednjim zahtevima za bezbednost i povećanje brzine kretanja sa 30 na 120km/čas, a na pojedinim deonicama i do 200 km/čas. Vrednost tog ugovora je 941 miliona dolara od kojih se 800 miliona dolara finansira iz državnog izvoznog kredita koji je Vlada Ruske Federacije odobrila srpskoj Vladi.
Tekst i foto: Zorica Milosavljević