Auto škole nedovoljne: Dodatne obuke štite vozače dvotočkaša
Da bi nakon polaganja vozačkog ispita u auto-školama dodatno obučila vozače dvotočkaša za saobraćaj, Agencija za bezbednost saobraćaja (ABS) drugu godinu zaredom u nekoliko gradova realizuje projekat „Trening bezbedne vožnje za motocikliste i mopediste”.
Jedan od treninga, koji se sastoje iz teorijske i praktične nastave, održan je i u Novom Sadu jer, po izveštajima ABS-a, u našem gradu, kao i u ostalim delovima Srbije, raste broj motociklista i mopedista na putevima, kao i rizik od njihovog stradanja.
– Besplatan trening bezbedne vožnje je nešto što čuva glavu motociklista i koncipiran je tako da uči kako da se izbegne opasna iznenadna situacija, kada imate maksimalno do tri sekunde da reagujete – kaže za „Dnevnik” predsednik ABM-a dr Vladimir Jevtić. – Jasno im defnišemo šta da rade u takvim situacijama. Kod nas, nažalost, sistem edukacije i obuke, počevši od osnovne i srednje, pa i auto-škola, još uvek nije na nivou da prati novije trendove u moto-industriji jer danas imate motocikle koji imaju i po 200 kilovata. Teško je reći da li njima neko može bezbedno upravljati.
Jevtić je dodao da je za to što edukacija u auto-školama nije dovoljna za sigurnost na putevima „odgovorna struka”, ali da je bezbednost motociklista još uvek tabu tema u Srbiji, te da neko ko nije vozio dvotočkaše, ne može ni znati s kakvim se sve problemima oni suočavaju.
– Motociklisti čine oko 15 odsto u ukupnom broju poginulih, a gotovo 20 u ukupnom broju teško povređenih u saobraćajnim nezgodama u Srbiji i mi trenutno gubimo ono što je najvrednije, a to su mladi ljudski životi – kazao je predsednik ABM-a, i napomenuo da se u svetu formiraju stručni timovi da bi se ta brojka smanjila, a da se kod nas ti problemi guraju pod tepih.
Od početka godine u Novom Sadu je, po podacima Policijske uprave, u saobraćajnim nezgodama poginuo jedan vozač motocikla i jedan vozač mopeda. Na području Južnobačkog okruga u istom periodu povređeno je 26 vozača motocikala i 27 vozača mopeda. Zbog nepoštovanja zakonske obaveze o nošenju kacige tokom vožnje ove godine je do sada kažnjen 221. Po zvaničnom izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja za 2017. godinu, u naseljenim mestima na području Novog Sada 90 odsto motociklista i vozača mopeda nosilo je zaštitnu kacigu, a van naselja 93 odsto. Tokom 2018. godine Policijska uprava u Novom Sadu podnela je tri krivične prijave protiv vozača motocikala i tri protiv vozača mopeda.
Po trenutnom programu u auto-školama, kandidati koji imaju dozvolu B kategorije, kod polaganja za neku od A kategorija kreću od teorijske obuke, zatim polažu teorijski ispit, nakon kojeg idu na zdravstvene preglede, a potom se kroz časove vožnje obučavaju za finalni vozački ispit. Oni koji poseduju neku od kategorija za moped ili motocikl, ne moraju da slušaju teorijsku obuku, stoga mogu odmah polagati teorijski deo ispita. U tom slučaju imaju pravo i na smanjeni broj časova vožnje, u zavisnosti od kategorije za koju su se prijavili. Po rečima instruktora vožnje u auto-školi „Alunno” Dragana Kneževića, svaki budući vozač kroz teorijsku obuku, osim propisa, uči i radi i na stavovima u vožnji.
– Mislim da sama obuka i polaganje vozačkog ispita nisu dovoljni za ono što vozači imaju na umu kada se upišu na polaganje za motocikl – rekao je Knežević. – Auto-škola ih priprema za vožnju u normalnim uslovima, uz nošenje kacige, zabranu alkohola i poštovanje ograničenja brzine i svih pravila saobraćaja, tj. za školsku vožnju. Kada kandidat dobije vozačku dozvolu, on prelazi u svet brze vožnje i adrenalina, a auto-škola ga za to ne može pripremiti. U krajnjem slučaju, ni Zakon ne dozvoljava takvu vožnju. Za sportsku vožnju se mogu pripremiti na nekim trkačkim stazama. Protivnik sam toga u realnom saobraćaju i smatram da takav stil treba da ostane u uslovima koji su kontrolisani.
Po mišljenju direktora Departmana za saobraćaj Fakulteta tehničkih nauka prof. dr Dragana Jovanovića, obučavanje i edukacija vozača dvotočkaša samo je jedan od problema koji utiču na bezbednost na putevima, a rad na znanju, veštinama i percepciji opasnosti i rizika, kako motociklista, tako i ostalih učesnika u saobraćaju, jedno je od rešenja.
– Saobraćaj je u najvećoj meri kreiran za vozače motornih vozila, odnosno četvorotočkaša, i veoma mali broj stvari je usmeren ka ostalim učesnicima – kazao je Jovanović, objasnivši da Novi Sad i njegovo okruženje nema specifične mere koje su usmerene ka motociklistima, te da oni moraju da se prilagođavaju saobraćajnom sistemu. – Uvreženo je mišljenje da su motociklisti ti koji izazivaju saobraćajne nesreće, a animozitet koji vlada između njih i vozača četvorotočkaša značajno utiče na nezgode vozača dvotočkaša. Po prirodi stvari, uglavnom su problem vozači motornih vozila kod kojih motociklisti izazivaju ljutnju.
Profesor Dragan Jovanović smatra da bi jedan od prvih koraka za kreiranje strategije bezbednosti saobraćaja ili donošenje akcionog plana koji bi bio usmeren ka smanjenju broja poginulih motociklista bila povezanost subjekata.
– To je nešto što u rešavanju problema motociklista možda najviše i fali, pa treba okupiti ljude koji imaju određene nadležnosti, poput agencija i struktura na lokalnom nivou, zatim profesore koji imaju znanje, predstavnike auto-moto klubova, proizvođače motocikala i Saobraćajnu policiju – zaključio je prof. Jovanović.
Ipak, povezanost subjekata moraće još malo da pričeka, uprkos tome što je prošle godine najavljeno kreiranje radnog tela koje bi uticalo na smanjenje broja poginulih vozača motocikala i mopeda, odnosno povećanje njihove bezbednosti. Ta ideja još uvek nije zaživela jer se, po rečima predsednika ABM-a dr Vladimira Jevtića, u Srbiji još uvek nisu stekli uslovi za to.
V. Bijelić