Stevan Lugonja, direktor Parking servisa: I ubuduće u službi građana
Na sednici Skupštine Grada imenovani ste po drugi put na mesto direktora JKP „Parking servis“ Novi Sad. Poverenje za drugi mandat dobili ste na osnovu rezultata u prethodnom periodu. Osvrnimo se malo na prethodne četiri godine?
Period iza nas nije bio nimalo lak. Zajedno sa svojim saradnicima sprovodio sam politiku odgovornog vođenja Preduzeća. Racionalnom potrošnjom i domaćinskim odnosom prema poslu pokazalo se da se od gubitaša možete napraviti Preduzeće koje pozitivno posluje, koje nije optrećeno dugovanjima i koje na vreme izmiruje svoje obaveze i prema radnicima i prema državi. Za ove četiri godine u potpunosti je vraćen kredit, koji je pretio da ugrozi poslovanje Preduzeća, izmirena je obaveza lizinga, dug prema dobavljačima, dug prema Gradu u vidu gradske komunalne takse, a za sve to vreme Preduzeće je funkcionisalo normalno, radnici nisu bili uskraćeni i na vreme su dobijali svoje plate. To se može postići samo ozbiljnom racionalizacijom, dobrom organizacijom i predanim odnosom prema poslu koji se obavlja.
Šta biste izdvojili kao najznačajnije u radu „Parking servisa“ u proteklom periodu?
Ono što raduje sve nas u Preduzeću je to što smo posle velike štednje i racionalizacije konačno došli u situaciju da možemo iz sopstvenih sredstava da finansiramo uređenje pojedinih parking prostora u gradu. Odličan primer za to je izgradnja novog parkirališta kod Matice srpske. Novosađani su dobili uređeno parkiralište sa 100 parking mesta. Ovo parkiralište je sada jedno od najuređenijih, sa uređenim prilazom, osvetljenjem, behatoniranom površinom za parkiranje. Ukratko, uređen, moderan i bezbedan parking. Nedavno smo završili i parkiralište na Bulevaru oslobođenja, od Železničke stanice do raskrsnice sa Bulevarom kralja Petra Prvog, sa obe strane. Ovaj deo parkirališta bio je oštećen, što od korenja drveća, što od vremena i atmosferskih uslova koji su pravili probleme onima koji su se parkirali na ovom potezu. Sada imamo kvalitetna i lepo uređena parking mesta. Uređeno je i parkiralište u Fruškogorskoj ulici. Napominjem, da nije bilo onih finansijskih rezultata sa početka naše priče ne bi bilo ni ovih rezultata. I ne samo ovih, mi smo u periodu o kome govorimo postavili pet novih biciklističkih stanica, automatizovali i umrežili sve stanice „NS bajk“ sistema, što podrazumeva video nadzor i kontrolu svih stanica u realnom vremenu – sve to će podići bezbednost, ali i smanjiti troškove u proseku od 30% do 50%. Postavili smo preko 150 držača za bicikle na raznim lokacijama u gradu. Uredili smo i prostor u kome radimo u Ulici Filipa Višnjića i štošta još, ali smo uz redovne plate, kako rekoh, isplatili i solidarnu pomoć, kao i obaveze prema državi. Mislim da to nije malo i beznačajno.
Ne mogu a da Vas ne pitam, šta se dešava sa realizacijom, odnosno izgradnjom garaže u centru grada?
Novom Sadu kao administrativnom centru Vojvodine, kao kulturnom i univerzitetskom centru, neophodna je moderna garaža u centru grada. Novi Sad je jednostavno zaslužuje. Ali takav projekat nije nimalo jevtin, pa samo svi zajedno možemo doći do ovog željenog cilja. Lokacija kod Banovine je dobro rešenje za podzemnu garažu. Ove godine radi se projekat, a onda bi se moglo krenuti u konkretizaciju. Nosilac tog posla je pre svega Uprava za građevinsko zemljište i investicije. Ovo je veliki posao koji zahteva i velika sredstva, ali verujem da ćemo dobiti jednu modernu garažu u centru.
Čini mi se da su građani svesni da je jedan od problema velikih gradova i nedostatak parking mesta, ali često na njihovu inicijativu neki delovi grada ulaze u organizovani sistem parkiranja?
Dobro ste primetili, ali i rekli, organizovani sistem parkiranja. Znamo da imamo problem kao i svi veliki gradovi, nedostatak parking prostora u odnosu na broj automobila, koji je iz godine u godinu sve veći. Ali, u onim delovima grada koji ulaze u organizovani sistem naplate, do parking mesta dolazi se lakše, tu pre svega mislim na stanare u tim delovima grada. Stanarske godišnje karte koštaju više nego simbolično i najjevtinije su u Srbiji, svega 130,00 dinara na mesečnom nivou. Omogućavaju parkiranje stanarima koji stanuju u tim delovima grada, a oni koji tu dolaze plaćaju redovnu cenu parkiranja, zavisno od zone u kojoj su. Samim tim ostaje više potencijalnih parking mesta za stanare. To su sugrađani shvatili i otuda inicijative te vrste. I tu smo poradili na organizaciji, primenili smo tzv. „blokovsko” parkiranje pa se broj ulica gde se građani-stanari mogu parkirati proširio na ceo blok stanovanja, što im je omogućilo lakše pronalaženje slobodnog parking mesta. Reći ću vam da je u septembru 2013. godine u sistemu naplate bilo 12.954 parking mesta a da je sada, u junu 2018. godine, taj broj 15.058 parking mesta. Sve radimo da izađemo u susret našim sugrađanima i da im olakšamo ovaj problem.
Šta vas očekuje u narednom periodu i da li možemo očekivati nastavak investiranja u nove parking prostore?
Posle novog parkinga kod Matice srpske i uređenja parkirališta na Bulevaru oslobođenja, u planu je izrada projekta za parkiralište u Radničkoj ulici. Ovde se radi o privremenom parkiralištu kapaciteta preko 200 parking mesta koje građani maksimalno koriste, pa nam je želja da, nakon uređenja, od privremenog parkirališta napravimo parking prostor koji će zadovoljiti sve kriterijume modernog parkirališta. U toku je priprema projekta za privremeno parkiralište u Ulici Dušana Vasiljeva. Planiramo i sanaciju parkirališta u Stražilovskoj ulici, kao i parking prostora u dvorištu Skupštine Grada.
U toku ove biciklističke sezone biće urađena još jedna, četrnaesta po redu, „NS bajk“ stanica. Nova lokacija je Bulevar Evrope, tako da ćemo na taj način povezati i ovaj deo grada i uverenja smo da će i ova stanica biti maksimalno iskorišćena. Kada već govorimo o „NS bajk“-u, vrlo brzo bićemo u prilici da promovišemo i 50 novih bicikala koji će osvežiti i povećati broj bicikala koji su u opticaju.
Planiramo da obogatimo naš vozni park jednim kiper kamionom koji nam je potreban, a koji će imati i funkciju tokom rada zimske službe. Naravno da planova i želja imamo, ali moramo se potruditi da ih potkrepimo i dobrom finansijskom situacijom u Preduzeću - jer treba napomenuti da smo mi jedino javno komunalno preduzeće koje se finansira uglavnom iz sopstvenih sredstava.
(Oglasni tekst)