Počeli pregovori s Kinezima o Fruškogorskom koridoru
– S kineskom kompanijom CRBC započeti su razgovori o gradnji Fruškogorskog koridora putem koncesije – najavila je juče potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović otvarajući Prvu srpsku konferenciju o javno-privatnom partnerstvu.
– Reč je o gradnji auto-puta od Novog Sada do Rume s tunelom kroz Frušku goru. S CRBC-om razgovaramo i o koncesiji kao jednom od načina finansiranja. Takođe, postoji velika zainteresovanost za gradnju pruge od beogradskog aerodroma do Novog Beograda, i tu razmišljamo o JPP. Tu je i projekat nastavka gradnje auto-puta ka Crnoj Gori, od Požege do Boljara.
Izgradnja Fruškogorskog koridora je važan projekat za Srbiju za koji je urađen deo projektne dokumentacije, a sada se razgovara o modelima finansiranja.
Brza saobraćajnica s tunelom kroz Frušku goru važna je iz više razloga, a pre svega zbog toga što će, zahvaljujući tunelu dužine 3,5 kilometra, rasteretiti gust saobrajać kroz Irig, gde u proseku dnevno prođe između 10.000 i 12.000 vozila, od čega oko 700 teretnih, što godinama predstavlja veliki problem za stanovnike Iriga. Koridor je, osim toga, važan jer će povezati tri opštine Novi Sad, Irig i Rumu, koje imaju više od 370.000 stanovnika i oko 30.000 malih i srednjih preduzeća. Put dalje ide ka Šapcu, Loznici i granici s Bosnom i Hercegovinom. Dakle, brza saobraćajnica je značajna ne samo za Vojvodinu nego i za državu jer će povezati Srbiju s Bih i Hrvatskom, kao i širem okruženjem. U perspektivi, biće to putni pravac koji će spojiti Vojvodinu sa zapadnom Srbijom kao i Koridor 10 i Koridor 11 s Koridorom 5c, pravcem Budimpešta–Osijek–Sarajevo–Mostar–Ploče.
Kroz Frušku 3,5 kilometra
Ključni građevinski objekat saobraćajnice Novi Sad – Ruma biće dvocevni tunel kroz Frušku goru, koji će, svojom dužinom od 3,5 kilometra, biti najduži tunel u Srbiji. Iz vizuelizacije koju je uradio Petar Dragić, a po idejnom projektu Instituta za puteve, može se videti tačan potes putne deonice državnog puta koji će omogućiti bržu saobraćajnu vezu između Novog Sada i Rume, a samim tim i rasteretiti mesta poput Iriga od gustog saobraćaja.
Fruškogorski koridor će imati četiri kolovozne trake široke po 3,5 metra, ali uprkos tome svrstava se u brze saobraćajnice a ne u auto-puteve jer neće imati zaustavne trake kao što to imaju auto-putevi. Saobraćajnica će se prostirati od Kaćke petlje na putu Novi Sad – Zrenjanin, s auto-putem E-75 će se ukrštati kod benzinske pumpe „Minut”. Koridor s novom saobraćajnicom dalje će voditi prema Dunavu, zatim preko Fruške gore do auto-puta Beograd–Zagreb. Brza saobraćajnica će na sremsku stranu preći preko novog mosta koji treba da se izgradi kod Crkve Marije snežne u Petrovaradinu, dalje će voditi prema Bukovcu preko tunela ispod Fruške gore. Tunel će ići prema petlji za Vrdnik, potom će se nastaviti ka Rumi.
O koridoru kroz Frušku goru govori se godinama i dugo se selio iz jednog nerealizovanog projekta u drugi. Podsetimo, izgradnju poluautoputa, uključujući tunel ispod Iriškog venca, je 2007. godine najavljivala je i bivša pokrajinska vlast. Koridor je trebalo da bude završen do 2013. godine, međutim, sve je ostalo mrtvo slovo na papiru do dolaska nove Pokrajinske vlade, predvođene Srpskom naprednom strankom i Igorom Mirovićem. Sada su Pokrajinska vlada, lokalne samouprave i Ministarstvo građevinarstva i infrastrukture stvorili uslove da se krene u pregovore s potencijalnim investitorima.
E. Marjanov