Oldtajmeri zablistali ispred tržnog centra „Big”
Blizu 50 starovremskih četvorotočkaša predstavljeno je na prvom susretu Oldtajmer kluba „Novi Sad”, koji je ispred tržnog centra „Big” okupio veliki broj zaljubljenika u automobile.
Osim starih, ali savršeno očuvanih automobila, veliku pažnju privukli su dvotočkaši i crveni turistički autobus iz 1959, koji je visok 4,3 metra. U okviru susreta održan je i ispit spretnosti, tokom kojeg su vozači starih „zastava”, „fijata”, „opela”, „audija”, „Folksvagenovih” „buba” i drugih automobila demonstrirali snagu, mogućnosti i funkcionalnost svojih vozila.
Po rečima predsednika Kluba oldtajmer „Novi Sad” Milije Stankova, želja im je bila da se na jednom mestu okupe zaljubljenici u oldtajmere i promovišu vozila u koja su uložili mnogo vremena, ali i novca.
„Naš cilj je da sačuvamo automobile koje su nam ostavili naši dedovi i očevi, a kažu da bi vozilo trebalo da ima minimum 30 godina da bi se vodilo kao oldtajmer“, kazao je Milija Stankov, i dodao da bi ti mladi oldtajmeri trebalo da budu savršeni, što ipak nije čest slučaj jer se kod nas ti automobili svakodnevno vozaju ulicama.
„Što se tiče karoserije, starovremsko vozilo mora da bude kompletno ispravno, limarijski savršeno, ofarbano, a tehnički je bitno da mu radi motor kao i funkcije kočnice. Sve kao kod novog vozila.“
Studenti promovisali hibridno vozilo
Priliku da promovišu svojih ruku delo dobili su i mladi – studenti Fakulteta tehničkih nauka, čije je vozilo „hermes” na hibridno-električni pogon otvorilo test spretnosti. Uz podršku profesora, studenti su sami napravili to vozilo s idejom da stečeno teorijsko znanje primene u praksi.
„Zanimljivo je da se auto sastoji iz tri segmenta – zadnjeg, u kojem je benzinski motor, prednjeg s elektromotorima i srednjeg, u kojem su sedišta za vozače, a ideja je bila da se napravi modularno vozilo tako da se segmenti mogu odvojiti i dorađivati“, rekao je student Nikola Ilanković.
„Vozilo je u smislu konstrukcije potpuno gotovo, a ostalo je još da se ono zaokruži i da se završi projekat karoserije. Trenutno je u izradi 3D model i tehnička dokumentacija.“
Među uglancanim raznobojnim oldtajmerima juče se biralo pet najlepše restauirisanih, a osim toga, žiri je dodelio i tri nagrade za one koji su se najbolje pokazali na ispitu spretnosti. Na susret su dovezeni oldtajmeri iz različitih delova zemlje i jedan iz Hrvatske, a bilo je gostiju na dvotočkašima i četvorotočkašima iz Mađarske, koji su bili na proputovanju te su došli da pozdrave ovdašnje kolege.
„Fijat 500-C” iz 1948. godine, čiji je vlasnik Dobrivoje Lazić iz Šapca, privukao je dosta pažnje među okupljenima. On je svog „fiću” izlagao u mnogim gradovima širom zemlje i često osvajao prve nagrade. Kako kaže, uvek je atrakcija, a kada ga vozi gradom, ljudi mu sviraju i slikaju ga.
„Bio je to jedan krš koji je 40 godina stajao u šupi kod jednog čoveka, a znajući mene, pojedinci su mi predložili da to restauriram, što sam i učinio“, priča nam Lazić, prisećajući se toga da je njegov „fića” deset godina stajao u garaži onakav kakvog ga je i kupio, sve dok nije otišao u penziju i dobio više vremena da se posveti tom poslu. „Detaljno sam radio na restauraciji šest godina. Uložio sam više od 10.000 evra na njegovu obnovu, pa ima veliku vrednost. Sve na i u njemu je novo. Interesantno je da čuvam gumu koja je kupljena u Londonu i potiče iz doba Musolinija. Čuo sam da ona vredi kao pola automobila.“
V. Bijelić