Rusi probijaju čortanovački tunel punom parom
Nakon što je 30. marta počelo kopanje na izlaznom portalu tunela u Čortanovcima, juče je taj posao započet zvanično i na ulaznom portalu, na južnoj strani.
Gradilište su juče obišli prvi zamenik direktora ogranka „RŽD internešenel“ d. o. o. u Srbiji, ruske kompanije kojoj je poverena modernizacija i rekonstrukcija pruge na deonici Stara Pazova – Novi Sad Mansurbek B. Sultanov, i vršilac dužnosti direktora „Infrastrukture železnice Srbije“ Miroljub Jevtić.
- Mogu slobodno da kažem da idemo ispred ugovorne predviđene dinamike izvođenja radova. Prilikom izgradnje tunela Čortanovci na ulaznom i izlaznom preduseku i deonicama za zaštitu od klizišta izvedeno 908 šipova, ugrađeno 60 hiljada kubnih metara betona i 7 hiljada tona armature, izjavio je Mansurbek Sultanov za „Dnevnik”. – Od avgusta kada smo dobili građevinsku dozvolu za deonicu od četiri kilometra, koja je predviđena aneksom br. 3.1 Ugovora, na kojoj se nalaze tunel i vijadukt, gde je nekada bila neprohodna šuma, do danas se mnogo toga promenilo, što je i više nego evidentno. Završili smo pripremne radove, postavili čitave nizove šipova u cilju zaštite terena od klizanja,a uveliko se grade vijadukt i tunel.
Prema rečima Mansurbeka Sultanova, na trasi budućeg vijadukta završeni su zemljani radovi i grade se naglavne grede. Izvedeno je 467 šipova za temelje pri planu da se izvede 368 komada, ugradeno je 15,5 hiljada kubnih metara betona, a planirano je 7,2 hiljada, ugrađeno je 2,1 hiljada tone armature u konstrukcije pri planiranih 1,6 hiljade. Vijadukt će biti dvokolosečni, dug 3,2 kilometara, na 28 stubova, od kojih će najviši imati 28 metara i kod postrojenja Naftahema, na teritoriji karlovačke opštine, spuštaće se na nultu tačku.
U drugoj polovini aprila počela je i realizacija takozvanog drugog komercijalnog ugovora - aneksa br. 3.2, kojim se predviđa demontaža koloseka. Reč je o deonici pruge između Stare Pazove i Inđije, dugoj sedam kilometara.
- Zavaršili smo taj posao u stanici u Inđija i prešli na otvorenu prugu – napominje Sultanov. -Već smo demontirali 4,5 kilometara koloseka i krenuli sa širokim iskopom. Moram istaći da vrlo dobro sarađujemo sa srpskom stranom i da probleme, koji se neminovno pojavljuju u ovom poslu, rešavamao u hodu. Omogućeno nam je da radimo na otvorenoj pruzi bez saobraćaja, što nam umnogome olakšava posao i dozvoljava da ispoštujemo planiranu dinamiku. Stigao nam je i materijal za rad, iako su radovi počeli pre samo nekoliko sedmica.
Uspešna borba s Fruškom gorom
Sultanov napominje da je deonica pruge na kojoj ova ruska kompanija radi veoma zahtevna. Podseća na činjenicu da je u pitanju specifičan teren na području Fruške gore, u blizini Dunava i arheoloških lokaliteta u okolini, što je pored građevinskih, zahtevalo i izdavanje posebnih dozvola.
- Rad na ovoj deonici do sada je zahtevao i izmeštanje pojedinih infrastrukturnih vodova – kaže Sultanov i dodaje da je pre nekoliko dana usaglašen podizvođaki ugovor sa „Srbijagasom”. – U postupku je potpisivanje ugovora za izmeštanje magistralnog gasovoda visokog napona sa „Srbijagasom” od Novog Sada do Beočina. Takvih situacija imamo gotovo svaki dan, ali zahvaljujući dobroj saradnjii i komunikaciji sa „Železnicama Srbije”, podizvođačima i saobraćajnim isntitutom, rešavamo sve probleme.
Vrednost radova koje „RZD International“ izvodi u Srbiji iznosi 941 milion dolara, a više od polovine tog iznosa namenjeno je za deonicu Stara Pazova - Novi Sad, u šta spada izgradnja tunela, vijadukta i otvorene pruge.
Završetak čitavog kompleksa radova na ovoj deonici planiran je za 2021. godinu. Kao rezultat realizacije projekta brzina saobraćanja vozova će se povećati do 200 kilometara na čas, a takođe će se povećati kapacitet i nivo bezbednosti saobraćaja.
Zorica Milosavljević
Foto: B. Lučić