Francuska: Drugi dan štrajka železničara, prevoz poremećen
PARIZ: Železnički saobraćaj u Francuskoj poremećen je drugi dan zaredom, zbog velikog štrajka železničara povodom reforme koju vlada planira, dok je za sutra najavljeno postepeno uspostavljanje saobraćaja, ali i dalje uz povremene zastoje.
Juče su zaposleni u francuskoj železnici počeli prvi u nizu štrajkova koji će trajati, kako su najavili, naredna tri meseca, a planirano je da štrajkuju po dva dana u radnoj nedelji, svake sedmice do kraja juna.
S obzirom na to da tokom štrajka saobraća svega 12 odsto vozova, građani su gnevni jer ne mogu da se prevezu do radnih mesta ili drugih željenih destinacija, javljaju francuski mediji.I danas se zastoj u železničkom saobraćaju odrazio na glavne drumske saobraćajnice u Francuskoj, gde su zabeležene ogromne gužve.
Sutra bi situacija trebalo da se donekle normalizuje, pa će saobraćati tri četvrtine vozova unutar gradova, a tri petine međugradskih vozova, saopštila je Francuska nacionalna železnica (SNCF).
SNCF upozorava da su, naročito sutra ujutro, mogući dodatni poremećaji, pri čemu će u Parizu na skoro svakoj drugoj liniji saobraćaj biti komplikovan, dok će i broj brzih vozova biti znatno smanjen.
Što se tiče međunarodnog saobraćaja, situacija bi trebalo da bude skoro normalna kad je reč o redu vožnje vozova kompanije "Talis", dok će saobraćati tri četvrtine vozova "Jurostar", ali nijedan voz neće saobraćati ka Italiji, Švajcarskoj niti Španiji, a ka Nemačkoj će ići - samo trećina.
Rojters navodi da, dok su građani besni i isfrustrirani zbog talasa štrajkova, situacija ide na ruku nekolicini kompanija koje nude vožnju uz podelu troškova putnika, a takav program u vidu aplikacije na internetu i mobilnim telefonima ima i sama SNCF, za koju se procenjuje da će za svaki dan štrajka izgubiti oko 20 miliona evra.
Štrajk železničara, kako ocenjuju mediji, stavlja pred dosad najveći test ekonomsku strategiju francuskog predsednika Emanuela Makrona.
Francuski železničari protestuju zbog planova vlade da im ukine specijalan status koji su decenijama uživali, a koji im garantuje doživotno zaposlenje i druge povlastice, čime je održana slika o francuskoj železnici kao bitnom stubu infrastrukture i javnih službi te zemlje.
Makronova vlada, međutim, ukazuje da taj status više nije održiv, jer se današnja globalizovana i sve automatizovana ekonomija zalaže za fleksibilniju radnu snagu, a uz to, propisi EU iziskuju da sve države članice otvore za konkurenciju svoje železnice pod državnom upravom.
Štrajkovi ili protesti održavaju se i u drugim sektorima - četvrtina letova "Er Fransa" danas je otkazana zbog štrajka vezanog za visinu plata, dok studenti blokiraju kampuse u znak protesta zbog planova da se odobri selekcija na državnim univerzitetima, a zaposleni u Službi gradske čistoće protestuju zbog pogoršanih uslova rada.