Француска: Други дан штрајка железничара, превоз поремећен
ПАРИЗ: Железнички саобраћај у Француској поремећен је други дан заредом, због великог штрајка железничара поводом реформе коју влада планира, док је за сутра најављено постепено успостављање саобраћаја, али и даље уз повремене застоје.
Јуче су запослени у француској железници почели први у низу штрајкова који ће трајати, како су најавили, наредна три месеца, а планирано је да штрајкују по два дана у радној недељи, сваке седмице до краја јуна.
С обзиром на то да током штрајка саобраћа свега 12 одсто возова, грађани су гневни јер не могу да се превезу до радних места или других жељених дестинација, јављају француски медији.И данас се застој у железничком саобраћају одразио на главне друмске саобраћајнице у Француској, где су забележене огромне гужве.
Сутра би ситуација требало да се донекле нормализује, па ће саобраћати три четвртине возова унутар градова, а три петине међуградских возова, саопштила је Француска национална железница (СНЦФ).
СНЦФ упозорава да су, нарочито сутра ујутро, могући додатни поремећаји, при чему ће у Паризу на скоро свакој другој линији саобраћај бити компликован, док ће и број брзих возова бити знатно смањен.
Што се тиче међународног саобраћаја, ситуација би требало да буде скоро нормална кад је реч о реду вожње возова компаније "Талис", док ће саобраћати три четвртине возова "Јуростар", али ниједан воз неће саобраћати ка Италији, Швајцарској нити Шпанији, а ка Немачкој ће ићи - само трећина.
Ројтерс наводи да, док су грађани бесни и исфрустрирани због таласа штрајкова, ситуација иде на руку неколицини компанија које нуде вожњу уз поделу трошкова путника, а такав програм у виду апликације на интернету и мобилним телефонима има и сама СНЦФ, за коју се процењује да ће за сваки дан штрајка изгубити око 20 милиона евра.
Штрајк железничара, како оцењују медији, ставља пред досад највећи тест економску стратегију француског председника Емануела Макрона.
Француски железничари протестују због планова владе да им укине специјалан статус који су деценијама уживали, а који им гарантује доживотно запослење и друге повластице, чиме је одржана слика о француској железници као битном стубу инфраструктуре и јавних служби те земље.
Макронова влада, међутим, указује да тај статус више није одржив, јер се данашња глобализована и све аутоматизована економија залаже за флексибилнију радну снагу, а уз то, прописи ЕУ изискују да све државе чланице отворе за конкуренцију своје железнице под државном управом.
Штрајкови или протести одржавају се и у другим секторима - четвртина летова "Ер Франса" данас је отказана због штрајка везаног за висину плата, док студенти блокирају кампусе у знак протеста због планова да се одобри селекција на државним универзитетима, а запослени у Служби градске чистоће протестују због погоршаних услова рада.