Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Sremčevi popovi u veseloj operi

24.03.2018. 12:16 12:17
Piše:
Foto: S. Doroški

Praizvedbom komične opere “Pop Ćira i pop Spira”, koju je po čuvenom delu Stevana Sremca komponovao Dejan Despić, Srpsko narodno pozorište obeležiće svoj dan 28. marta, uz već tradicionalnu svečanu akademiju i uručenje godišnjih priznanja tog dana.

– O mogućnosti izvođenja ovog dela duže se govorilo, i kada su se konačno stvorili svi uslovi, pre više meseci počeo je mukotrpan rad na predstavi “Pop Ćira i pop Spira”, koji je sad u finišu. Opera SNP-a će se upisati u istoriju praizvedbom ovog dela našeg najvećeg savremenog kompozitora i pedagoga Dejana Despića - istakao je  na konferenciji za novinare direktor Opere našeg najstarijeg profesionalnog teatra Aleksandar Stankov, dodajući da će time biti poklonjeno publici nešto sasvim novo, što će ujedno obogatiti repertoar ove kuće.

Ovo delo će, po rečima dirigentkinje Željke Milanović, biti prekretnica u sadašnjem repertoaru, zbog toga što savremena dela, koja nastaju poslednjih decenija, nameću novu vrstu scenskog iskustva i scenskog interpretatora.

– Muzički interpretatori moraju da budu visoko profesionalno obučeni, višestruko školovani za ovakvu vrstu zahteva kakve nameće partitura Dejana Despića. Operska estetika se menjala i sa svim novim promenama nameće se interpretator, koji je višestruko sposoban za mnoge zadatke - primetila je Željka Milanović dodajući da, pre svega, u muzičkom smislu mora da bude izuzetno dobro obrazovan i pripremljen, a uz to i samo pozorište mora biti tehnički dobro opremljeno.

Upravo stilom koji je nametnuo kompozitor Despić ovo delo, po rečima Željke Milanović, malo odskače od redovnog operskog repertoara.

– Mislim da je ovo delo pokazalo svima koliko opera može da bude nova, interesantna, bude na putu razvoja, znači nešto u kulturi kao novina, put kojim može da se krene dalje, i ne bude muzej starih dela, već teren za istraživanje. Ova partitura je meni pružila veoma mnogo slojeva koje smo zajedno otkrivali, solisti, orkestar, hor, autorska ekipa i ja – navela je Željka Milanović, dodajući i da zbog toga, kao i libreta koji je duhovit, i literarnog predloška koji je sjajan, ovo delo svima pruža mnogo toga.


Tri zlatne medalje

Tradicionalna godišnja priznanja na svečanosti 28. marta dobiće, kako je  najavio upravnik SNP -a Zoran Đerić, kompozitor Dejan Despić kome je dodeljena Zlatna medalja “Jovan Đorđević”, kao i nekadašnji upravnik SNP -a Dušan Belić, takođe i Narodno pozorište iz Beograda. Srebrne medalje, po rečima Đerića, dodeljene su Muzičkoj omladini Novog Sada i Vojvođanskom simfonijskom orkestru. Pored toga, na svečanosti će biti uručeno još 16 godišnjih nagrada i 20 pohvala.  


Rediteljka Ivana Dragutinović Maričić iz Narodnog pozorišta u Beogradu, koja prvi put radi u SNP -u, ukazala je na to da ovakvo delo ne može da se radi na klasičan način, jer ne trpi klasičan pristup operskoj režiji. Stoga su u ovoj predstavi, kako je navela, korišćeni elementi crtanog filma, slepstika, i raznih drugih pozorišnih oblika koji su uneti u priču. Ona je napomenula i da su imali veliku pomoć u Ivanu Klemencu, koji je radio na scenskom pokretu. Rediteljski koncept ove predstave je zapravo zamisao Dejana Miladinovića, koji je sa Vesnom Miladinović napisao i predložak za libreto, podsetila je Ivana Dragutinović Maričić, i dodala da ga je, nakon što je on letos preminuo, na poziv iz SNP -a preuzela, prihvatila i nastavila da ga razrađuje. 

Dejan Despić je koristio i intermeca, napomenula je Željka Milanović, uz čisto instrumentalne delove, da prikaže lepotu svog zvučnog sveta. Hor ima i ulogu najavljivača svake pojedine scene, tu i tamo je, kao je rečeno, direktan učesnik radnje, a čak 14 uloga je povereno operskim solistima . Većina protagonista u glavnim ulogama istakla je značaj ove praizvedbe, kako za samo pozorište, tako i za njih same, budući da su se suočili s vrlo kompleksnim delom. Kako je objasnila Marina Pavlović Barać, koja igra Persu, učenje ovog dela je bilo veliki izazov, svi su se borili za svaku notu, i istrajavali u tome.   

U ulogama su:  Saša Petrović / Saša Štulić (Pop Ćira), Marina Pavlović Barać / Violeta Srećković (Persa), Danijela Jovanović / Laura Pavlović / Pamela Kiš Ignjatov (Melanija), Branislav Cvijić (Pera), Nebojša Babić / Goran Krneta (Pop Spira), Verica Pejić (Sida), Jelena Končar / Višnja Popov (Jula), Vasa Stajkić / Branislav Stankov (Šaca), Darija Olajoš Čizmić / Vesna Aćimović (Frau Gabrijela), kao i Marija Cvijić / Maja Andrić, Ana Bajić, Igor Ksionžik / Ljubomir Popović, Miloš Milojević, Željko R. Andrić, Nikola Basta, i Marta Jakobac Morar.

Scenograf je Vladimir Savić, a kostimograf je Senka Ranosavljević. Hor je pripremila Vesna Kesić Krsmanović.

N. Pejčić

Piše:
Pošaljite komentar