Kružni tok i preticanje najviše muče polaznike auto-škola
Novim načinom obuke vozača, kao i nedavnim promenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja, u proteklom periodu načinjen je pomak u bezbednosti učesnika u saobraćaju.
Međutim, na putevima se i dalje dešava mnogo saobraćajnih prekršaja i nezgoda u kojima često učestvuju mladi neiskusni vozači.
Po rečima instruktora vožnje Vladimira Gajinova iz Auto-škole „Formula B drajv”, novi propisi su poboljšali bezednost učesnika u saobraćaju jer, u odnosu na ranije godine, kandidati prvo pohađaju 40 časova teorijske obuke, gde se upoznaju sa svim pravilima, a tek kasnije sedaju za volan. Predavanje drži diplomirani inženjer saobraćaja koji poseduje licencu za predavača.
„Da bi dobio vozačku dozvolu, kandidat, pre svega, mora da prisustvuje svim časovima teorijske i praktične obuke i da položi ispit“, objasnio je Vladimir Gajinov.
Dodaje da test znanja sadrži pitanja koja su javna i nalaze se na sajtu Ministarstva unutrašnjih poslova, a kandidati na ispitu odgovaraju na nasumično izabrana pitanja.
Praktična obuka počinje nakon položenog teorijskog dela ispita, a poligoni za početnu obuku u Novom Sadu naleze se na Limanu 3 i na Klisi, kod Najlon pijace.
„Poligoni su namenjeni za uvežbavanje menjanja brzina, kretanja na usponu, parkiranja vozila i korišćenja ručne kočnice“, kaže Vladimir Gajinov.
Cenovnik obuke vozača zavisi od toga da li kandidat već poseduje vozačku dozvolu za neku drugu kategoriju vozila, kao i od zapremine i snage motora vozila kojim želi da upravlja. Raspon cena je prilično veliki i zavisi od auto-škole. Najjeftinija je za AM kategoriju vozila, odnosno za mopede i lake tricikle, i košta od 17.000 do 35.000 dinara, za motocikle je od 15.000 do čak 57.000, dok vozačka dozvola za B kategoriju staje od 37.600 do čak 67.500 dinara.
Upravo zbog visokih cena obuke škole nude kandidatima razne pogodnosti. Iz auto-škole „Formula B drajv” kažu da polaznicima nude mogućnost plaćanja preko sindikata do 12 mesečnih rata, kao i kreditima banke na 72 mesečne rate.
Građanima su na raspolaganju i dodatni časovi vožnje da bi obnovili znanje.
„Za tu uslugu uglavnom se interesuju oni koji nakon položenog vozačkog ispita nisu dugo ili nikada vozili. Takođe, instruktori mogu predložiti kandidatu dopunske časove ukoliko procene da nisu u dovoljnoj meri savladali određene radnje i postupanja u saobraćaju“, kaže Vladimir Gajinov.
Po njegovim rečima, mladi vozači najteže savladavaju preticanje na putu van naseljenog mesta zbog većih brzina i težeg procenjivanja udaljenosti vozila koja dolaze u susret. S druge strane, stariji sugrađani muku muče s pravilnim kretanjem u kružnom toku i uključivanjem u njega.
Ipak, na našim putevima, uprkos uvođenju rigoroznih kazni i strožih pravila, situacija nije idealna. Instruktor vožnje Srbislav Lilić podsetio je mlade vozače na to da je neophodno da se pridržavaju propisa i prilagode datim situacijama u saobraćaju jer posledice mogu biti kobne.
„Polaznici u auto-školama dobiju potrebno znanje i upoznati su sa saobraćajnim propisima, ali vrlo često odmah po dobijanju vozačke dozvole zaborave na njih“, kaže Lilić.
Dodaje da je jedan od najočitijih propusta to što vozači koji dobiju probnu vozačku dozvolu na svom vozilu nemaju zalepljenu nalepnicu s oznakom P, pa tako ostali učesnici u saobraćaju ne znaju da li za volanom sedi iskusan vozač ili neko ko je položio vozački ispit pre nedelju dana.
S. Kovač