Iza izloga: Dobro jutro, imamo mali(bankarski) problem
Kao osoba kojoj su finansijsko poslovanje i transakcije baš i ne nešto kao zona komfora i ugodnosti, moram priznati da od banaka najviše volim bankomat.
I to iz jednog krajnje prostog razloga: nema previše posla sa šalter službama, nema ni „stručnih“ pitanja, baš kao ni ponude raznoraznih bankarskih proizvoda. Jer, eto, tu se već „spotaknem“: kada su mi prvi put punudili da izaberem neki od „proizvoda“, upitala sam šta to banka pa proizvodi? Na drugoj strani šaltera je zavladao tajac i u momentu sam shvatila da se ne bi moglo reći da banke i ja govorimo istim jezikom.
No, šta da se radi? Ponekad su spajanja nespojivog, kao u ovom slučaju banke i mene, nužne. Jer, dokle god vam novac treba (a treba vam stalno), odlazak kod „vaše bankarke“ je nužan. Nešto kao i poseta zubaru – niko ne voli, ali svi moramo.
Tako sam i ja ovih dana krenula u potragu za idealnim rešenjem – em banka da još malo na meni zaradi, em da ja pozavršavam neka svoja posla. U prevodu, otišla sam da se raspitam o uslovima za dobijanje dinarskog kredita.
Naravno, nisam više ni ja baš potpuno neupućena; odavno sam shvatila da ova rabota nije ni u pola tako prijatna kao dok se gleda na nekoj od reklama. Što bi se reklo, znam za „jadac“ i uredno čitam mala slova u dnu strane, ali za ono što mi se desilo jednostavno nisam bila pripremljena.
Naime, na moje veliko iznenađenje ispostavilo se da odnos banka/klijent (to jest ja) baš i nije tako jednostavan. Razlog: odmah na početku u naš se „neka ostane među nama“ odnos „ubacio“ i treći, tačnije Kreditni biro, o čijim poslovima i nadležnostima skoro pa da ništa nisam znala, dok su oni u moje finansije više nego dobro upućeni...
Sve je počelo baš onako superiška: nemam nikakva zaduženja, stalno sam zaposlena, tu je i neka nekretninica kao garancija... Što bi se reklo, klijent za poželeti!
Kad ono, jok. Prvo smo moja bankarka i ja „zapele“ kod činjenice da nemam fiksni telefon. Čak ni ugovor o postpejdu, kao ni poslednji plaćeni račun kao potvrdu da na vreme izmirujem sve obaveze nije mi pomogao; dan kasnije troje različitih bankara me je zvalo da proveri da li zaista nemam fiksni, već „samo“ mobilni... Ok, to smo nekako pregurali, a onda je usledila prava žurka.
„Dobro jutro, imamo mali problem“, započela je službenica našu laganu bankarsku konverzaciju negde oko 9 ujutro. O čemu se radi, pitam ja, dok mi kroz glavu prolazi milion nemogućih scenarija o tome gde je sve moglo da zapne. U trenutku sam pomislila i da ponovo uključim fiksni, koji mi i dok sam bila „na vezi“ nije zvonio jedno tri godine. Ali, nismo više pričali o fiksnom telefonu. A ne, sad smo prešli na ozbiljnije teme.
Kreditni biro je ustanovio da imate dug od jednog dinara na kartici u bivšoj banci, te ne možemo da vam odobrimo pozajmicu dok to ne izmirite, kaže službenica. Kako je moguće da imam dug na ugašenoj kartici, pitam ja i nastavljam kako mi nije baš najjasnije i na koji način da to izmirim, s obzirom da već nekih pet, šest godina u toj banci nemam nikakv račun. Pa ne mogu valjda da odem i dam dinar portiru...
Njen odgovor je bio jasan: „Mi smo, znate, svi umreženi, taj dug stoji kao problem i to morate da rešite“. Na moj predlog da ga oni, kad su već tako fino umreženi, nekako reše, sagovornica je ostala nema. I, eto mene „umrežene“ u proceduru!
Na stranu što na sajtu pomenutog Biroa (naravno da sam se smesta informisala) stoji kako njihov izveštaj nije obavezujući za banku, kao i da se dugovanja do 1.000 dinara smatraju „sitnim i nebitnim“. Sve to u mom slučaju nije bilo važno; moja „mreža“ nije popuštala ni za milimetar...
Epilog: Posle nekih nedelju dana levitiranja, shvatila sam da mi ne preostaje ništa drugo nego da ugasim račun u ovoj i vratim se u svoju prethodnu banku, pa nek onda oni „skidaju“ taj famozni dinar s računa. Ispostavilo se da čak nije u pitanju dug, već nekakav „plutajući“ limit na ugašenoj kartici... No, svejedno, ja sam nekako (na jedvite jade) uspela da dođem do onoga što mi je trebalo. Doduše, s herpesom i nekih tri nedelje docnje i odlaganja planova.
Na kraju balade, pitam se da li je baš moralo toliko da se iskomplikuje, pa još za moje novce.
Nešto se mislim: to sa savršenim procedurama koje rešavaju sve naše probleme sve mi više liči na univerzalne formule za sreću; nikad viđeno i u startu osuđeno na zaludno trošenje vremena i živaca.
Jasna Budimirović