Kodeksi Danila Vuksanovića u Biblioteci šabačkoj
NOVI SAD: U Biblioteci šabačkoj, u sklopu obeležavanja 170 godina jednog od najstarijih srpskih čitališta, juče je otvorena izložba „Kodeksi Danila Vuksanovića, slike i objekti” na kojoj se poznati novosadski umetnik predstavio radovima nastalim u poslednjih nekoliko godina.
Reč je o izboru iz tri umetnikova ciklusa u kojima se bavi knjigom ili tekstom kao objektom unutar slike, ili istorijskim ličnostima iz sveta književnosti.
Ovom postavkom je na svojevrstan način obeleženo i dve decenije od prve Vuksanovićeve samostalne izložbe, priređene u Galeriji „Most”
Analizirajući „Kodekse...”, istoričarka umetnosti Tatjana Marković skrenula je pažnju da su na predstavljenim radovima, na umetniku svojstven način, napravljeni simbioza tradicionalnog i aktuelnog, slikarskog poteza i aplicirane knjige, sinteza slike i teksta u kojoj slovo, reč ili knjiga postaju esencijalni likovni elementi.
Slojevitost Vuksanovićeve slike proizilazi, ne samo iz bogatstva likovnih elemenata i simbolike reči kao najvažnije odrednice ljudskog roda, nego i iz habitusa umetnika erudite, navodi Tatjana Marković.
Danilo Vuksanović je rođen 1973. godine u Somboru. Diplomirao je 1998. na Akademiji likovnih umetnosti u Novom Sadu, smer grafika, a magistrirao je na smeru crtanje.
Zaposlen je u Galeriji Matice srpske kao viši konzervator-restaurator umetničkih dela na papiru, gde je urednik edicije izložbi Tradicija i savremeno stvaralaštvo.
Samostalno je izlagao više od 40 puta u zemlji i inostranstvu: SAD, Italija, Mađarska...
Rad je posvećen baroknoj ćirilici Hristofora Žefarovića, zapravo jednoj interpretaciji stare štampane ćirilice. Reč je, inače, o digitalnom printu na platnu, kaže Vuksanović za „Dnevnik”.
U domenu konzervacije i restauracije poslednjih meseci radio je Vuksanović na restauraciji oleografije Paje Jovanovića “Čas mačevanja” za izložbu u Sofiji “Senke orijentalizma”, kao i na litografijama Dimitrija Avramovića, koje su izložene u Galeriji Matice srpske.
Inače, za nedavnu proslavu 170 godina Galerije Matice srpske u Tekelijanumu u Budimpešti izradio je plaketu Demetra privodi učenika Atini Paladi, koju je posle posrebrila
Reč je o parafraziranom prikazu alegorijske kompozicije sa vrha stare zgrade Tekelijanuma. Prikaz, preuzet sa klasicističke skulpture vajara Ferenca Urla iz 1840. godine, grafički je modifikovan. Mitološka i poučna, značenjski višeslojno uobličena alegorija, zapravo nas podseća na lapidarijum, zbirku skulptura koja je sa atike nekadašnjeg zdanja Tekelijanuma označavala program Save Tekelije sadržan u poznatoj sentenci koja glasi: Tekelija učenicima, pojašnjava umetnik.
Danilo Vuksanović upravo priprema umetničku mapu pod naslovom “Heruvimi novog doba” sa motivima petrovaradinske bitke, koja počinje portretom Evgenija Savojskog.
U pitanju su kolaži u kombinovanoj tehnici na platnu, a mapu će pratiti i tekst Ognjena Karanovića.
Takođe, uskoro će iz štampe izaći i knjiga “Dijafragmenti”, sa odabranim Vuksanovićevim likovnim kritikama i zapisima o aktuelnim kretanjima na domaćoj likovnoj sceni, koje će pratiti i reprodukcije zastupljenih umetnika: Govoreći o drugima, umetnik često mnogo toga kaže i o sebi...
Izložba u Biblioteci šabačkoj „Kodeksi Danila Vuksanovića, slike i objekti” otvorena je do 22. novembra.
M. Stajić