U vrtićima tek svako drugo dete
Mada je u prethodnoj deceniji u našoj zemlji napravljen značajan napredak u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja i obuhvat dece uzrasta od tri do pet godina je 54 odsto i dalje smo značajno ispod proseka zemalja Evropske unije, u kojima je ovaj obuhvat oko 87 odsto.
Pored toga, obuhvat je posebno nizak kada su u pitanju deca iz osetljivih grupa. U ruralnim područjima je 29 odsto, siromašne dece u vrtićima je 22 odsto, one iz neformalnih romskih naselja tek 8 odsto, dok o obuhvatu dece sa smetnjama u razvoju ni ne postoje pouzdani podaci.
Sve ovo čulo se na završnoj konferenciji projekta „Uključivanje dece iz osetljivih grupa u predškolski sistem“ koji su u saradnji sa deset predškolskih ustanova i jedinica lokalne samouprave, uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, realizovali Nordijski poverenički fond i kancelarija Svetske banke u Srbiji.
„Srbija prepoznaje značaj predškolskog vaspitanja i obrazovanja kao i neophodnost stvaranja uslova za širu dostupnost kvalitetnog obrazovanja kao jednog od ključnih faktora u obezbeđivanju dečijih prava“, rekla je državna sekretarka u Ministarstvu prosvete Anamarija Viček. „Predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Srbiji ima dugu tradiciju punu iskustava i dobre i kvalitetne prakse kao i veliki stručni potencijal i propise koji omogućavaju primenu i razvijanje savremenih pristupa detinjstvu, učenju i razvoju dece. Kroz integrisani sistem predškolskog vaspitanja i obrazovanja obezbeđuje se podrška razvoju i dobrobiti dece, nega, preventivno-zdravstvena i socijalna zaštita dece, funkcija pripreme za polazak u školu i podrška vaspitnoj funkciji porodice.
Značaj saradnje svih učesnika na polju unapređivanja predškolskog vaspitanja i obrazovanja istakao je i direktor kancelarije Svetske banke u Srbiji Toni Verhejien, koji je dodao da se zajedničkim snagama može omogućiti bolje obrazovanje za buduće naraštaje.
Projekat „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“ realizovaće se sredstvima iz kredita Svetske banke i trebalo bi da doprinese unapređenju dostupnosti i kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja .
D. D.