Pružni prelazi nisu problem samo u Stepanovićevu
STEPANOVIĆEVO: Nedavno smo pisali o dva pružna prelaza u Stepanovićevu čije rampe nisu uvek u funkciji, pa je samim tim ugrožena i bezbednost onih koji su prinuđeni da pređu prugu. Naročito se to odnosi na prelaz u samom mestu, nadomak škole, na šta su posebno upozorili roditelji i direktorka te obrazovne ustanove Svetlana Keleman.
"Pošto ne znamo kada je rampa u funkciji, a kada ne, trudimo se da dobro osmotrimo prugu iz oba pravca, pre nego što je pređemo s decom", kaže majka dveju devojčica koja nije želela da se predstavi, ali je rekla da je takva scena takoreći svakodnevna.
Iz razgovora s brojnim meštanima jasno je to da su mišljenja podeljena: jedni smatraju da je zastarelost sistema „Železnica Srbije” glavni razlog što se rampe na pomenutim prelazima često kvare i da bi znatno bolje bilo da o podizanju i spuštanju brine čovek, a ne daljinski sistem, dok su drugi ubeđeni u da nikakvih problema ne bi bilo, ili bi ih bilo znatno manje, da su učesnici u saobraćaju odgovorniji prema sebi i drugima.
I mašinovođa ima obaveze
U proteklom periodu stručne službe „Infrastrukture železnice Srbije” a. d., kako su saopštili iz tog preduzeća, evidentirale su nekoliko nepravilnosti u radu oba putna prelaza u Stepanovićevu, koje su u veoma kratkom vremenu otklonjene. Do situacija koje su prijavljivali meštani dolazi isključivo usled velikog nestrpljenja vozača drumskih vozila, koji nasilno podižu motke branika koji obezbeđuju pomenute putne prelaze, odnosno svojim vozilima ih lome.
„Poslednje ispitivanje rada uređaja ta dva putna prelaza u Stepanovićevu obavljeno je pre dva dana, kada je utvrđena njihova ispravnost i na licu mesta naše stručne službe su imale priliku da se i same uvere u neodgovorno ponašanje vozača drumskih vozila i njihovo nepoštovanje saobraćajnih propisa, čime je značajno otežano održavanje uređaja i otklanjanje kvarova na njima. Takvim nesavesnim ponašanjem ugrožava se kako lična bezbednost, tako i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju”, kaže se u saopštenju.
Iz tog preduzeća podsećaju na to da, ukoliko je putni prelaz neispravan, mašinovođa treba da zaustavi voz ispred njega i da se oglasi zvučnom signalizacijom.
„Kada se mašinovođa uveri da su se drumska vozila zaustavila ispred putnog prelaza kod signalnog znaka, železničko vozilo lagano i pažljivo nastavlja vožnju. Vozač drumskog vozila je dužan da propusti šinsko vozilo”, ističe se u saopštenju.
Čuli smo različita iskustva i svedočenja o ponašanju vozača, pa čak i situacije u kojima bi, bez obzira na činjenicu da je rampa spuštena, vozilo nastavilo kretanje, zakačivši rampu, pri čemu bi usledio kvar. Radnici „Železnica Srbije” posle izvesnog vremena, a po prijavi kvara, dolaze da rampu osposobe, sve do nekog sličnog susreta rampe i bahatog vozača. Nekada se vozači i sami snalaze, pa jedan izađe da osmotri eventualni nailazak voza, pa ukoliko ga nema na vidiku, daje znak ostalima da „bezbedno” pređu prugu.
Što se tiče pružnog prelaza u Stepanovićevu kod škole, pre desetak godina bilo je nagoveštaja da će se praviti nadvožnjak, što bi moglo biti dobro rešenje i ne tako skupa investicija. Na prelazu izvan sela, u pravcu Zmajeva i Vrbasa, rampa je funkcionisala besprekorno prilikom nailaska voza, a vozači su propisno zaustavili automobile, sačekavši da kompozicija prođe, da bi potom nastavili kretanje.
Žurba i nestrpljenje nikako ne bi smeli da budu razlog što pojedinci dovode u opasnost i svoj život i život saputnika te su upravo iz tog razloga „Železnice Srbije” pre desetak godina pokrenule kampanju „Nisi brži” u nameri da podignu svest učesnika u saobraćaju, da im skrenu pažnju na važnost poštovanja drumske i železničke signalizacije. Tom prilikom je iznet podatak da u celoj Srbiji ima više od 2.300 pružnih prelaza, od kojih je preko 80 odsto obezbeđeno zakonski, a da su čak u 99 odsto saobraćajnih nezgoda koje su se desile na tim mestima, krivci bili vozači saobraćajnih vozila ili drugi učesnici u saobraćaju koji su prelazila prugu.
S.Savić