Srbija izvozi svaku desetu flašu vode
U Srbiji se godišnje popije 85 litara flaširane vode po glavi stanovnika, dok je evropski prosek 110 litara, kažu podaci Poslovnog udruženja industrije mineralnih voda za 2016.
Po istim podacima, najviše flaširane vode popiju Italijani – 177 litara, u Australiji i Severnoj Americi 30 litara, a najmanje flaširanu vodu piju u Aziji, 20 litara po glavi stanovnika.
Kod nas nešto manje od 30 punionica vode godišnje proda više od 670 miliona litara vode, i od te količine desetak odsto se nađe na stranim tržištima, najviše u zemljama u okruženju. Ali su i one botate izvorima vode i imaju dosta punionica visokih kapaciteta, što takođe otežava ulazak srpske vode na tržišta u okruženju.
85 litara flaširane vode po glavi stanovnika popijemo
Na domaćem tržištu najviše se pije voda „Knjaz Miloš“, „Minakva” i „Rosa”, a slede „Voda Vrnjci”, „Mivela”, „Prolom voda”, „Heba”…
Voda je jeftin ali kabast proizvod, što iziskuje visoke troškove transporta po jednoj boci pa je krajnja cena vode na izvoznom tržištu visoka i proizvođačima nije isplativa na stranim tržištima, kažu proizvođači vode. Prosečna cena vode u boci na stranim tržištima je 0,20 evra. Sve punionice vode u EU imaju obavezu korišćenja i do 50 odsto reciklata u proizvodnji ambalaže (PET boce), što pojeftinjuje proizvod u odnosu na naš pa je i to razlog zašto domaće punionice ne izvoze veće količine, mada su tehnološki izuzetno opremljene, velikih kapaciteta i sa znatno manje radnika nego ranijih godina mogu proizvesti ogromne količine vode.
Kapaciteti su im i više nego dovoljni za potrebe domaćag tržišta pa svakoj punionici ostane više od 30 odsto za izvoz. Ali nemamo dovoljno vode za Kinu i Emirate i da svu vodu koju možemo proizvesti tamo prodajemo. Da bi voda bila interesnatna za inopotrošača, svaki proizvod treba da ima i neki benefit, na primer „Minakva”, koja sadrži jod.
S druge strane, treba znati i da se voda može izvoziti, ali samo u radijusu od 400 kilometara jer i „Koka-Kola” kupuje punionice u svetu, a ne prodaje samo vodu u Americi, navode proizvođači vode. Na domaćem tržištu vlada velika konkurencija i svaki proizvođač kreira poslovnu politiku u skladu sa svojim planovima i mogućnostima. Primarni cilj svih punionica je da se niskim cenama i kvalitetnim proizvodom privuče što više potrošača. Zato su u poslednje vreme popularne akcije sniženja radi povećanja prodaje i indukovanja tražnje. Međutim, takva cenovna politika nije dugoročno održiva ni rentabilna, ali je markertinški opravdana, ističu punioničari.
Z. Delić
Foto: EPA/JEFF KOWALSKY