Knjigovođe boli glava zbog papirologije
Knjigovođe već danima pokušavaju da ukažu na probleme koje od njih zahteva novi način evidencije poreza, odnosno novi Pravilnik o obračunu PDV-a, koji je praktično
nemoguće ispuniti. Naime, Ministarstvo finansija donelo je Pravilnik o obliku, sadržini i načinu vođenja evidencije o PDV-u i obliku i sadržini pregleda i obračuna PDV-a, koji je stupio na snagu 8. oktobra, a početak njegove primene očekuje se od 1. januara naredne godine. Pravilnik sadrži 13 tabela sa 155 stavki koje bi se, uz PDV prijave, predavale elektronski, a treba napomenuti da je sve to nemoguće tačno popuniti. Pri tom su, kako knjigovođe tvrde, nepotrebne jer ne doprinose efikasnosti kontrole, niti boljoj naplativosti poreza.
Zbog svega toga Savez računovođa i revizora Srbije uputio je i dopis Ministarstvu finansija u kojem traži da se, za početak, odloži primena Pravilnika i da se on doradi. I „Fejsbuk“ grupa „Knjigovodstvo, računovodstvo, pravo...“ pokrenula je onlajn peticiju za izmenu spornog pravilnika i trenutno ima više od 3.000 potpisnika.
– Time kao da je ceo posao Poreske uprave prebačen na nas – u ime grupe „Knjigovodstvo, računovodstvo, pravo...“ ističe Dragana Simić, zaposlena u jednoj novosadskoj knjigovodstvenoj agenciji. – Osnovni cilj grupe je da jedni drugima pomognemo. Nažalost, pitanje je imaju li peticije neku težinu i može li se njima nešto postići, ali važno je da se čuje za problem.
Izmenama Zakona o PDV-u, u oktobru 2015. godine, predočeno je da će se PDV evidencije dostavljati elektronski uz PDV prijavu, ali se nije moglo pretpostaviti da će biti donet pravilnik koji će propisati nove nepotrebne evidencije. Primera radi, knjigovođa bi trebalo da, po svakoj fakturi, u zavisnosti od toga šta klijent kupi, sajtu Poreske uprave prosledi informaciju koja dobra su kupljena.
– Zamislite, na primer, klijenta koji se bavi građevinom – navodi Dragana Simić. – On možda na jednoj fakturi ima tri-četiri strane šrafovske robe. Knjigovođa u tom slučaju mora za svaki šraf posebno da prekuca karakteristike. Kako nezvanično saznajemo, taj deo pravilnika će biti izmenjen, ali svakako i taj pregled, koji trenutno traže, ne omogućava da oni efikasnije iskontrolišu ili naplate PDV, nego samo nama iziskuje dodatni posao. Bukvalno moramo imati osobu koja će se baviti isključivo tim unošenjem, a pri tom to mora biti neko stručan ko će voditi računa o tome da sve bude tačno i u skladu sa zakonom, što je prosto nemoguće ispratiti.
B. Pavković
Trošak i privredi
Takođe, tvrde računovođe, Pravilnik iziskuje i nameće dodatne troškove poreskim obveznicima – doradu postojećih softvera, angažovanje dodatne radne snage...Jednom rečju, Pravilnikom je opterećena cela privreda, ne samo knjigovođe.