Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Praška šunka češki brend, ali će je biti

11.08.2016. 20:25 11:39
Piše:

Nakon što je Češka, posle dugih peripetija u Evropskoj uniji,

uspela da prašku šunku, popularni suhomesnati proizvod, registruje kao svoj tradicionalni garantovani specijaltet, prerađivači mesa u drugim evropskim zemljama moraće svoje proizvode, koje su do sada s tim imenom plasirali na tržište, da preimenuju ili ih proizvode po tradicionalnoj češkoj recepturi. Ipak, to ne znači da taj veoma popularni proizvod neće biti na tržištu.

Ministarstvo poljoprivrede Srbije ima rok do subote da podnese prigovor na češku registraciju praške šunke, a ukoliko on bude usvojen, naši proizvođači će imati prelazni period od tri godine radi prilagođavanja proizvodnje. U tom ministarstvu objašnjavaju da proizvođačima u Srbiji ide u prilog argument da imaju drugačiju specifikaciju proizvoda, kao i da tu šunku prave na drugačiji način. Međutim, ukoliko naše ministarstvo u zakonskom roku ne uloži prigovor, proizvođačima mesa u Srbiji ne preostaje ništa drugo nego da promene specifikaciju proizvodnje da bi mogli koristiti ime praška šunka ili da prihvate češku recepturu, što će neminovno dovesti do poskupljenja tog proizvoda.

Vlasnik Industrije mesa Matijević” Petar Matijević potvrđuje da zna za zahtev Češke, ali smatra da to neće mnogo uticati na prodaju praške šunke kod nas.

– Naziv „praška” kod nas je ustaljen pa ljudi svaku stišnjenu ili šunku u crevu zovu tako, a slično je i s nekim drugim proizvodima, kao što je, recimo, „radenska” bila sinonim za sve vode. U proizvodnji praške ili stišnjene šunke koristi se nemačka receptura, Češka nema veze s tim – ocenio je Matijević.

Za Dejana Bandu iz Industrije mesa „Đorđević” odluka Češke da zaštiti prašku šunku uticaće na povećanje troškova proizvodnje jer će svi biti u obavezi da proizvode prašku šunku po odgovarajućoj tehnologiji. On je ukazao na to da će to uraditi i ta industrija mesa jer su penali veliki ukoliko inspekcija utvrdi da receptura nije autentična ili da je kvalitet sumnjiv.

Za agroekonomistu Milana Prostrana sasvim je logično da države štite neke svoje proizvode i tehnologiju koja se pri tome primenjuje, pa ni potez Češke ne predstavlja izuzetak.

– Reč je o činu koji predstavlja primer kako bi i naša država trebalo da se ponaša i zaštiti određene brendove – smatra Prostran. – Kod nas se izraz praška šunka koristi više u žargonu nego u samom imenu proizvoda. Očekujem da će se i ubuduće na našem tržištu taj proizvod prodavati uz drugačiji naziv da se ne bi ugrozio brend Praška šunka.

LJ. Malešević

 

Što ne bi bila srpska šunka

Regularni zastupnik za intelektualnu svojinu advokat Dragoslav Ćosović ocenjuje da odgovor na pitanje da li će domaći proizvođači smeti da koriste naziv „praška šunka” nije jednostavan i zavisi od konkretne situacije, odnosno da li je reč o geografskoj oznaci porekla i ovlašćenom  korisniku.

– Zavisi i da li EU oznake porekla važe u Srbiji, domašaj SSP-a u tom pogledu i slično – ocenjuje Ćosović. – Pojednostavljeno, osim ukoliko nema već registrovan žig ili drugo pravo, proizvođač nije ovlašćen na korišćenje takvog naziva. Naravno, ako proizvod nije iz oblasti Praga, onda ni po logici stvari nije ispravno, u odnosu na potrošače, da proizvođač označava proizvod. Da se taj proizvod na našem tržištu zove srpska šunka pitanje se ne bi ni postavljalo.

Piše:
Pošaljite komentar