U 2018. prvi put u istoriji pala prodaja pametnih telefona
Globalno tržište pametnih telefona zabelžilo je u 2018. prvi godišnji pad ikada, izveštava tv mreža CNN dodajući da su dva najveća igrača u toj industriji, Epl i Samsung, pretrpeli snažne udarce.
I Epl i Samsung su izvestili o padu prodaje u poslednjem kvartalu 2018, dok je Samsungov južnokorejski konkurent LG Elektroniks najavio manju operativnu dobit za čak 80 posto u istom periodu, u odnosu na godini pre, prenosi Radio Sarajevo.
Prema preliminarnim prognozama konsultanatske kuće Canalys and Counterpoint Research, prodaja pametnih telefona u svetu opala je prošle godine za oko 1,0 posto, dok druga kompanija za istraživanje tržišta, IDC, procenjuje da je taj pad još veći i da iznosi tri procenta.
Tome su najviše doprinela kretanja na najvećem svetskom tržištu pametnih telefona, u Kini, gde prodaja beleži pad skoro dve godine, navodi CNN.
Canalys procenjuje da se kinesko tržište smanjilo za oko 9,0 posto u 2018. godini zbog usporavanja privrede, slabije valute i otegnutog trgovinskog spora sa SAD-om.
“Prošle godine tržište je bilo toliko loše da će biti lako da 2019. godina bude bolja”, rekao je Tom Kang, direktor istraživanja u Kaunterpointu.
“Izgledi za prvo polugodište su sumorni, ali u drugoj polovini godine možemo očekivati da će se situacija popraviti”, dodao je on.
Stopa globalnog oporavka tržišta pametnih telefona će, kaže za CNN analitičar Rajan Reit, zavisiti od Kine “više nego od bilo čega drugog”.
Analitičari se i dalje nadaju da će se kinesko tržište ponovo postepeno uzdići, budući da Vašington i Peking pokušavaju postići sporazum o spornim trgovinskim pitanjima, ali za sada su “tmurni oblaci” još uvek na horizontu, dodaje CNN.
S obzirom na slabljenje kineskog tržišta pametnih telefona, tržišni eksperti svoje optimistične prognoze temelje na očekivanjima snažnijeg rasta tržišta u usponu, uključujući Indiju i Afriku, na kojima ukupno milijardu ljudi i dalje ne poseduje pametni telefon.
Ravnoteža snaga u industriji pametnih telefona, prema procjenama, mogla bi u 2019. godini dodatno da se pomeri u korist kineskih proizvođača, kao što su Šaomi (Xiaomi), Opo i Vivo.
Sve tri pomenute kompanije su, kao i Huavei, povećale svoje tržišne udele u 2018. godini usled pada prodaje Epla i Samsunga.
Huavei je pretekao Epl, i na kraju trećeg kvartala je držao 14,6 posto svetskog tržišta u odnosu na 10,4 posto godinu ranije. Epl je, s druge strane, imao udeo od 13,2 posto, što je za 0,8 procentnih poena više nego godinu ranije, ali mu taj rast nije bio dovoljan da zadrži drugo mesto u svetu po prodaji pametnih telefona.
Udio Šaomija porastao je na 9,5 posto sa nivoa od 7,5 posto, dok je Opo svoj dio tržišnog kolača povećao sa 8,1 posto u 2017. na 8,4 posto u 2018. godini.