(FOTO) EVO KAKO DA PRIPREMITE AUTOMOBIL ZA PRODAJU Jednostavni trikovi olakšavaju stvari, a mogu i znatno PODIĆI CENU
Odlučili ste se da prodate svog limenog ljubimca, ali niste sigurni kako da ga najbolje pripremite za trgovinu? Ove osnovne smernice pomoći će vam da automobil predstavite u najboljem izdanju i ujedno obezbedite sebi najbolju cenu.
Na samom početku važno je prihvatiti realnu sliku. Logično, nećete sa istim budžetom i istom količinom pripremnog posla pristupiti automobilu od 1.000 evra i onom koji vredi nekoliko desetina hiljada.
Važno je biti racionalan u vezi sa početnim stanjem vozila, primerci koji su tokom godina dobro održavani i oni zapušteni ne mogu vredeti isto, koliko dok se neki vešti trgovci trudili da vozila u lošem stanju ”našminkaju” za novog vlasnika.
Pranje
Pre slikanja i pokazivanja kupcu, obavezno operite automobil. Kako biste se vi osećali da dođete da pogledate vozilo, a prodavac se nije udostojio ni da spere prašinu? Logično, pretpostavićete da mu ne posvećuje dovoljno pažnje ni kada je redovno održavanje u pitanju, kao što je zamena ulja i filtera.
Prljav automobil iskusnom kupcu može da bude i signal da želite nešto da prikrijete – na primer, sitne znakove da je ispod laka proradila korozija, ogrebotine ili različite tonove boje koji ukazuju da je neki deo zamenjen ili farban.
Ukoliko imate dvorište, prijatelja/rođaka sa dvorištem ili neko drugo mesto gde možete sami da operete automobil, imate vremena i pritom ste raspoloženi da se time bavite, možete da ga operete sasvim korektno. Nije neophodno da idete u auto perionicu.
Dubinsko pranje
Kod automobila starih samo nekoliko godina uglavnom nije uopšte potrebno, ali zato neke starije može da preporodi. Traje veoma dugo – ponekad se po auto dolazi tek drugi dan. Stoga dobro isplanirajte kada ćete to da radite.
Prvo posetite ili pozovite nekoliko auto perionica, raspitajte se o cenama i rokovima, a zatim se raspitajte i o kvalitetu usluge, što može da bude neuporedivo važnija informacija.
Ovim poslom se u našoj zemlji bave mnogi, od onih koji ga obavljaju uz vrhunski profesionalizam, garantujući za rezultate, do onih koji u njemu vide prečicu do brze zarade.
Ne zalećite se zato ka niskim cenama, mada ni visoka cena nije garancija kvaliteta. Neke auto perionice uz vrhunsku uslugu žele i nižim cenama da privuku mušterije.
Operite felne
U gotovo svakoj prodavnici auto kozmetike naći ćete po nekoliko proizvoda namenjenih čišćenju aluminijumskih felni. Može se naći i sredstvo za čišćenje čeličnih felni.
Postoje i razni „narodni lekovi“, ali uključuju sonu kiselinu i druge agresivne supstance, te ih ne preporučujemo. Na primer, može da posluži Axel Sgrasso (sredstvo za odmašćivanje u domaćinstvu) – treba ga ostaviti da deluje minut ili dva, izribati četkom i isprati vodom pod pritiskom.
Sredstva namenjena čišćenju naplataka primenjuju se na različite načine, te obavezno dobro pročitajte uputstvo. U suprotnom postoji mogućnost da ne budete zadovoljni postignutim rezultatima ili da dođe do nagrizanja površinskog sloja laka alu felne – poštujte vreme delovanja sredstva!
Pre čišćenja se naoružajte odgovarajućim četkama i sunđerima/krpama – vrlo su korisne četkica za zube i četka za pranje flaša.
Pranje motora
Pranje motora je mač sa dve oštrice. S jedne strane predstaviće "srce" vašeg automobila u najboljem izdanju, ali kod kupca može da probudi i određene sumnje. Sveže opran motor može biti znak pažljive nege, ali i pokušaj zlonamernog prodavca da sakrije eventualne nedostatke, kao što su tragovi curenja ulja.
Klima uređaj
Potencijalni kupac će hteti da proveri kako radi klima uređaj i sigurno neće biti oduševljen ukoliko ga udari neprijatan miris iz ventilacionih otvora. Uzrok tome su razni mikroorganizmi i nečistoće, koji se skupljaju na filterima, zidovima kanala kroz koje se kreće vazduh, isparivaču i drugim mestima.
Postoje razna sredstva za borbu sa ovim problemom, u obliku spreja čiji sadržaj treba određeno vreme da cirkuliše putanjom kojom se kreće vazduh ili u obliku pene koja se ušpricava u ventilacione otvore. Praksa ipak pokazuje da je ovaj posao najbolje prepustiti profesionalcima, bez obzira na veću cenu.
Sredite sedišta
Istrošena sedišta neretko ozbiljno kvare utisak. Rupe u štofu, potrošeni materijali i zapuštena kožna sedišta, treba da budu problem koji ćete prvenstveno sanirati zbog sebe, daleko pre odluke da je vreme za rastanak sa automobilom.
Usluge tapetara postale su dovoljno pristupačne da ovaj trošak više ne može biti izgovor za nemar prema vozilu. Najčešće nije neophodno presvlačiti čitala sedišta, obično se menjaju segmenti, poput bočne potpore, koja u mnogim četvorotočkašima stradaju sa vremenom, naročito na vozačevom mestu sedenja. Trošak ove usluge raste, ukoliko je nepohodno pored štofa promeniti i sunđer, pa je preporučljivo da pre posete tapetaru pogledate ponudu polovnih sedišta na internetu. Za mnoge modele možete pronaći sedišta u istoj boji i dezenu za korektne novce.
Sredite volan
Potencijalni kupac će, čim uđe u automobil, da proceni stanje upravljača. Pohabanost ukazuje na veliku pređenu kilometražu i korišćenje u gradskim uslovima. Stoga je dobra ideja presvlačenje upravljača, koje kod auto tapetara može da se uradi veoma kvalitetno.
Ipak, ukoliko ovu operaciju obavite neposredno pred prodaju, sumnju može da izazove upravo činjenica da upravljač deluje kao da je juče stigao iz fabrike.
Sredite ručicu menjača
Ovde važi sve što je rečeno za upravljač – što je ručica menjača pohabanija, deluje da je automobil više vožen i to u gradskim uslovima. Možete da montirate novu ručicu, da presvučete kožom postojeću, da zamenite gumu/kožu oko ručice...
Sredite „nebo“
Odlepljen ili oštećen krovni tapacirung deluje neopisivo odbojno potencijalnim kupcima. Ukoliko je „nebo“ u takvom stanju, šta li je sa ostatkom automobila – zapitaće se svako (ne ulazimo u opravdanost ovakvog zaključka).
Njegova zamena ili popravka nije jeftina, ali je gotovo obavezna ukoliko za tim ima potrebe. Odlučite li da se ovog posla uhvatite sami, budite spremni na razne komplikacije, naoružajte se strpljenjem i nipošto ne očekujte savršen rezultat.
Popravite naprsline na „šoferci“
Onog trenutka kada potencijalni kupac uoči naprslinu na vetrobranu, počeće da radi na spuštanju cene koju ste zacrtali. Vetrobran nije jeftin i malo ko će pristati da nakon kupovine automobila izdvoji još neku stotinu evra samo za „šoferku“.
Neka oštećenja ne mogu uopšte ili ne mogu u potpunosti da se poprave. Međutim, čak i ukoliko ostane vidljivo oštećenje, moći ćete da uverite kupca da je to samo estetski problem, tj. da je staklo popravljeno, što možete da dokažete fiskalnim računom servisa u kojem ste obavili popravku i da se oštećenje neće dalje širiti.
Popravite alu felne
Ukoliko su na aluminijumskim felnama primetne sitne ogrebotine, postoji mogućnost da to sami popravite. U prodavnici auto delova potražite neko od sredstava za ovu namenu. Veće površine isprskajte sprejom, a manje možete i četkicom.
Ukoliko želite da felne budu kao nove, obratite se profesionalcima. Isto važi i u slučaju da postoje teža oštećenja.
Stavite „radkapne“
Ukrasni poklopci točkova, u narodu poznati kao radkapne/ratkapne (od nemačkog Radkappen), učiniće automobil znatno atraktivnijim. Uglavnom nisu skupe, a od neprocenjive su pomoći kod ostavljanja pozitivnijeg prvog utiska, pošto čelične felne nisu naročito privlačne.
Proverite pritisak u pneumaticima
Ukoliko to već ne proveravate redovno, sada proverite, zato što će sa ispravnim pritiskom vazduha u pneumaticima automobil lakše ubrzavati, bolje ležati u krivinama, preciznije pratiti okretanje upravljača, a i lakše će se okretati sam upravljač.
Sredite ogrebotine
Ožiljci na automobilima su neminovnost, koliko god ih pazili. Uvek će vas na parkingu neko udariti svojim vratima ili branikom, na putu lete kamenčići sa svih strana, tu je i poneki besan pešak sa ključem u ruci...
Ukoliko je reč o novijem automobilu, sa očuvanim lakom, profesionalno sređivanje ogrebotina ili poliranje kompletnog automobila definitivno se isplati, pošto takva „sitnica“ u velikoj meri može da utiče na cenu.
Industrija auto kozmetike je i ovde videla svoju šansu za profit, te se na tržištu nalaze razni proizvodi sa kojima sami možete da pokušate pokrivanje ogrebotina. Koliko ćete efikasni biti, zavisi od dubine i površine oštećenja, vrste laka i drugih faktora.
Na primer, kod veoma plitkih, površinskih oštećenja, paste za uklanjanje ogrebotina biće efikasne, ali kada su u pitanju teža i dublja oštećenja moraćete da posegnete za korektorima i drugim metodama. Pre nego što se upustite u ovaj posao, napravite plan – definišite koja oštećenja želite da sredite i koliko novca ste spremni da uložite. Nakon toga se upustite u traženje optimalnog načina/sredstva.
Reparacija i poliranje farova
Mnogi vozači ni ne razmišljaju o mogućnosti da „razbistre“ farove i to iz pukog neznanja. Prednja svetla mogu veoma efikasno da se osveže i da se time polovnom automobilu drastično unapredi izgled (ali i poboljša bezbednost).
Ne morate čak ni da idete kod majstora, ali trebaće vam nešto vremena (u zavisnosti od toga koje sredstvo i alate koristite), mnogo volje i određena količina novca.
Ono što svi zovemo staklima farova (nekada su i bila stakla), u stvari je plastika, koja vremenom matira zbog raznih razloga. Tako automobil, koji je inače u odličnom stanju, dobije zamućene farove.
Na sreću, ovaj problem može relativno lako i jeftino da se reši. Mi preporučujemo da to prepustite profesionalcima, ali ukoliko želite da uštedite i sami se time pozabavite, prvo se dobro upoznajte sa čitavom procedurom, kako ne biste oštetili farove ili lak oko njih.
Postoji i „narodni lek“ u koji se mnogi kunu, a to je najobičnija pasta za zube. Jednostavno nanesete pastu za zube na suvu krpu i pet do deset minuta trljate. Isperete vodom i ponovo istrljate čistom krpom.
Auto oglasi i fotografije
Potrudite se da vozilo fotografišete iz svih uglova, pokrivajući enterijer i eksterijer vozila. Potencijalni kupci vole detaljne fotografije koje prikazuju stanje limarije i unutrašnjosti vozila.
Posvetite se ovom poslu, jer su fotografije i opis oglasa često povod da se kupci iz daljih krajeva zemlje upute ka vama i vašem vozilu. Takođe mali broj fotografije i skromna količina informacija, mogu odbiti one koji moraju da se izlože povećem trošku kako bi videli vozilo uživo.
Izaberite prikladnu lokaciju za fotografisanje. Nije neophodno otići na poslednji sprat garaže ili na neku izuzetnu lokaciju. Ostavite sebi prostora da vozilo fotografišete iz svih uglova.
Doba dana igra važnu ulogu, direktno sunce kvari utisak, fotografije deluju nejasno i neprivlačno. Isto važi i za sveže oprana vozila koja niste prethodno obrisali, mokra limarija budi sumnju da krijete nedostatke.
U opisu oglasa budite precizni i detaljni. Iako svako hvali svog konja, prizemnost i realno predstavljanje vozila je ključ dobrog oglasa. Napišite nekoliko rečenica o stanju automobila, servisnoj istoriji, nedavnim ulaganjima. Priložite fotografije servisne kljige, računa, rezervnih ključeva.
Prodavci u velikom broju slučajeva navode i razlog oglašavanja vozila. Na taj način ćete potencijalno odbiti one koji bi vas kontaktirali sa ponudama za zamenu. Ako je zamena ipak nešto što je prihvatljivo kao rešenje budite direktni, napišite koja vrsta vozila dolazi u obzir, stanje, kilometraža, oprema...
Budite strpljivi sa prodajom, postavite cenu za koju verujete da je realna i opravdana. Pojedina vozila se prodaju preko noći, dok su za druga potrebni meseci.
Dnevnik, Polovni automobili