Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

EU UVODI JEDINSTVENA PRAVILA ZA RUČNI PRTLJAG U AVIONU: Koferi određenih dimenzija i težina biće besplatni na svim letovima!?

06.10.2023. 17:34 17:40
Piše:
Foto: pixabay.com

Evropski parlament u Strazburu je na svojoj plenarnoj sednici usvojio rezoluciju koja bi mogla da dovede do uvođenja jedinstvenih standarda vezanih za veličinu i cenu ručnog prtljaga kod avio-prevoznika koji posluju na teritoriji EU.

Razlog tome je što različiti propisi avio-kompanija u vezi sa dozvoljenim prtljagom rezultiraju skrivenim naknadama i otežavaju upoređivanje cena. Kada putnici koriste različite avio-kompanije ili moraju promeniti svoje planove, suprotstavljena pravila izazivaju zabunu.

EU parlamentarci su takođe ukazali da avio-kompanije ne mogu naplatiti dodatne namete za ručni prtljag "pod uslovom da takav ručni prtljag ispunjava razumne zahteve u pogledu težine i dimenzija i da je u skladu sa sigurnosnim standardima".

Prema rezoluciji, nova zakonska regulativa treba da se pozabavi i drugim skrivenim troškovima, kao što su naknade vezane za dodelu mesta u avionima.

Jedinstveni standardi

Kako je navedeno u saopštenju na sajtu Evropskog parlamenta, u rezoluciji o jedinstvenim standardima za ručni prtljag avio-kompanija, poslanici EP tvrde da su potrebna dosledna pravila EU o veličini i cenama.

U tekstu se naglašava zabrinutost graađana zbog neprijatnosti izazvanih nedoslednim pravilima o ručnom prtljagu avio-kompanije. Zakonodavstvo EU o pravima putnika u vazdušnom saobraćaju trebalo bi da se revidira kako bi se ponudilo rešenje, kaže se u rezoluciji.

- Različita pravila avio-kompanije o ručnom prtljagu stvaraju skrivene naknade i otežavaju poređenje cena. Takođe, kada putnici koriste različite avio-kompanije ili moraju da promene svoje planove, nedosledna pravila stvaraju zabunu - navodi se u rezoluciji.

Poslanici Evropskog parlamenta naglašavaju da bi Komisija prilikom razmatranja važećeg zakonodavstva EU o vazdušnim uslugama trebalo da u potpunosti primeni relevantnu odluku Suda pravde EU iz 2014.

A Sud je utvrdio da se ručni prtljag (tj. prtljag koji nije čekiran) mora smatrati "neophodnim aspektom" prevoza putnika pod uslovom da takav prtljag ispunjava "razumne uslove" u smislu njegovu težinu i dimenzije, te da zbog toga njegov prevoz ne može biti predmet dodatne naplate.

Poslanici zato apeluju na države članice da osiguraju da se ova odluka poštuje i, u međuvremenu, da se zalažu za transparentnost u pogledu otkrivanja svih naknada koje se naplaćuju za ručni prtljag, kad god se daju informacije o ceni i redu letenja, u cilju jačanja zaštite potrošača.

Odnosno dok se ne sprovede standardizacija, od avio-kompanija treba zahtevati da uz najjeftiniju kartu uvek navode i cenu koja uključuje veliki ručni prtljag.

Novo zakonodavstvo bi takođe trebalo da se pozabavi drugim skrivenim troškovima, na primer naknadama koje se odnose na dodelu mesta, tvrde poslanici Evropskog parlamenta.

Pozadina inicajative

Poslednjih meseci i godina, sve veći broj avio-kompanija je otkrio dodatni izvor prihoda - smanjuju dozvoljeni ručni prtljag do tačke u kojoj retko ko može da se pridržava, a zatim naplaćuju pozamašnu naknadu za predmete kao što su recimo kolica za kabinu.

Kod nekih lou-kost avio-kompanije nije neuobičajeno da veliki ručni prtljag košta i više od samog leta, ili pak dozvoljavaju ručni prtljak smešno malih dimenzija 40dž30dž10 cm (ne više od torbe za laptop) čak i na dugim letovima.

Na sreću, ovo bi se uskoro moglo promeniti zahvaljujući rezoluciji Evropskog parlamenta koja je prosleđena Komisiji EU, ako ja bi trebalo da dalje razmotri i utvrdi odgovarajuće minimalne standarde za ručni prtljag u vazdušnom saobraćaju. Kao rezultat toga, avio-kompanije bi mogle biti obavezne da besplatno nose ručni prtljag određenih dimenzija i težine.

Kurir.rs/ Aviopress

Piše:
Pošaljite komentar