OkoTVoko: Svi pravo na zapad
Junajted grup, koja je u vlasništvu američke investicione kompanije KKR i Evropske banke za obnovu i razvoj, za 230 miliona evra kupila je medijske operacije Central European Media Enterprise, a time i televizije Nova TV i Pop TV.
Tako će se ove dve televizije priključiti i medijskom nebu Srbije, pošto je kablovski operater SBB u vlasništvu Junajted grupa. Junajted grup najavila je investicije u kupljene televizijske kanale kako bi povećala njihove produkcijske sposobnosti i proširila doseg izvan njihovih lokalnih tržišta. Ova kompanija vlasnica je regionalnih operatera SBB i Telemah i procenjuje se da ima oko dva miliona PayTV korisnika u zemljama bivše Jugoslavije.
Sastav Junajted grupa već čine televizije N1 i šest kanala Sport kluba, ali i TV Ultra, o čijoj smo sudbini nedavno pisali. Kupovina hrvatske televizije i prodor na slovenačko tržište znače da Junajted grup, a time i SBB, nameravaju da svoje poslove ozbiljnije prošire i na bivšu jugoslovensku republiku Hrvatsku.
Istine radi, hrvatsku Nova TV kablovski pretplatnici SBB-a i do sada su mogli da gledaju, ali iz slovenačke podružnice SBB-a – Slovenia Broadband, poručuju da će ozbiljnije ulagati u ove dve telezije i da će se to pre svega odraziti na kvalitet programa.
Koliko je ovaj posao značajan za neke buduće planove razvoja samostalnog programa kablovskih operatera u sastavu Junajted grupe, pokazuje i izveštaj rejting agencije Mudis, koja je ocenila da je kupovina Televizije Nova i Pop TV precenjena. Ipak, očigledno je od inicijalne dobiti bilo važnije nabaviti dva kanala za hrvatsko tržište. Može se, dakle, pretpostaviti da će, unošenjem programskih izmena i ozbiljnijom regionalizacijom programa ova dva kanala postati sastavni deo svih kablovskih paketa koje prodaje Junajted grup, pa time i SBB-a. Za sada, sadržaj Nova TV neodoljivo podseća na slične porodične televizije poput TV Prva ili dosta gledane Diva TV, a slične sadržine je i slovenački Pop TV – red porodičnih serija, red programa uživo, red filmova.
N, ne možemo a da ne primetimo dve stvari: pre svega, proširenje tržišta na Sloveniju, što može da nagovesti i ozbiljnija izdvajanja za kablovski distributivni sistem, ali i Internet i telefoniju, ali i regionalizaciju programa, što bi značilo koncentrisanje sadržaja na nekoliko tematskih televizija i time i moguće smanjenje “konkuretnog” programa. Jer, ako vam kablovski distributer ponudi set sopstvenih kanala (kao u slučaju Sport kluba), nije baš isplativo da za iste novce gledate još koji sportski kanal, jer tu obostrane koristi nema (setimo se samo kako smo prošli s razmenom Sport klub – Arena sport). Ovakvu koncentraciju paketa kanala odavno radi Telekom, prodajući prvo Pink paket, Arena paket, a sada i RTS paket, te ne bi čudilo ako se i SBB odluči na sličan potez.
Svemu tome treba dodati i najavljene promene vlasništva nad Prvom TV i B92, naročito posle smrti vlasnika Antene grupe Minosa Kirjakua. Sasvim je moguće da će SBB ozbiljnije ući u trku za nabavku ova dva kanala i da će ih sa Nova TV i Pop TV spojiti u jedan zabavno-porodični konglomerat. Da li će i gledaoci naklono gledati na ovakav potez, pokazaće naredni dani.
Ivana Vujanov