Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Umetnička trupa "Malpaso" iz Havane, snaga upornosti i tvrdoglavosti

31.01.2022. 08:59 09:06
Piše:
Foto: BFI

Novo, 19. izdanje Beogradskog festivala igre biće održano od 16. marta do 12. aprila pod sloganom “Verujemo u jednu igru”. U Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu poklonici umetničke igre će biti u prilici da vide četiri predstave iz Osla, Tel Aviva, Havane i Montreala.

Kako je planirano, 29. marta gostuje norveška kompanija Jua Stromgrena, čuvenog dramskog pisca, pozorišnog i filmskog reditelja, igrača i koreografa, i to sa predstavom “Potkrovlje”. Izraelski Batševa ansambl iz Tel Aviva gostuje 4. aprila sa komadom “Tri” čuvenog koreografa Ohada Naharina, dok će ovogodišnji BFI biti zatvoren upravo u Novom Sadu gostovanjem trupe Balet yez iz Montreala, koja će izvesti svoju predstavu “Dance me” dva puta - 11. i 12. aprila.

U međuvremenu, novosadska publika će 8. aprila ponovo biti u prilici da vidi sjajnu kubansku trupu „Malpaso”, koja je već gostovala u SNP-u. Izuzetni igrači donose ovog puta nova dela popularne kanadske koreografkinje Azur Barton i čuvenog švedskog koreografa i reditelja Matsa Eka, ali i komade koje potpisuju Amerikanka Robin Mineko i Kubanka Dajle Karezana. Sva dela su originalno kreirana za Malpaso, jedino je Mats Ekova „Žena sa vodom“ rimejk istoimenog komada koji je nastao za Kraljevski švedski balet.


Važna lekcija za mlade igrače

– Kada se vraćate u gradove u kojima žive ljudi koje volite i koji su se prema vama ophodili prijateljski i sa poštovanjem, u vama se javlja osećaj radosti i postignuća – kaže Fernando Saiz. – Sa zadovoljstvom se vraćamo na mesto gde je kvalitet pažnje koju nam je pružila publika bio nezaboravan. Počastvovani smo što ponovo sarađujemo sa vrhunskim profesionalcima koji organizuju Beogradski festival igre, i koje danas doživljavamo kao svoju porodicu. Kada je ljudska priroda suočena sa ekstremnim izazovima i preprekama, onda je primorana da razotkrije svoju najbolju ili najgoru stranu. Naš prvi nastup na Beogradskom festivalu igre, u Beogradu i Novom Sadu, u teškim okolnostima pandemije, bio je rezultat istrajnosti male grupe ljudi koji veruju u istinske vrednosti u našim društvima. Uprkos okolnostima i nepremostivim izazovima, svakodnevnim izmenama u planovima, otkazivanjem letova i kovid protokolima koji su prevazilazili maštu, pokazali smo da je važno biti posvećen, voleti i verovati u nešto što je veće od nas samih. Taj primer neodustajanja, bio je važna lekcija za mlade igrače i sve one koji su pratili naše napore, a nagrađen je ovacijama publike.


– Beogradsku i novosadsku publiku i ove godine očekuje snažan program, koji kombinuje dela izuzetnih koreografa. Dela koja stavljaju na test svestranost i teatralnost naših igrača, do krajnjih granica – kaže za „Dnevnik” Fernando Saez, umetnički direktor trupe „Malpaso”.. Govoreći o saradnji sa koreografima ova četiri komada - Matsom Ekom,  Azur Barton, Dajle Karezano i Robin Mineko Vilijams, Saez ističe da je osnovni princip bio da oni imaju potpunu slobodu da pristupe kreativnom precesu sa igračima trupe.

– Na primer, kreativni put Azur Barton i Robin Mineko Vilijams uključuje improvizaciju, na samom početku stvaranja. Važno je istaći da je ovo naša druga saradnja sa Azur Barton, što je naravno značajno, jer se sada bolje poznajemo i možemo da budemo brži i hrabriji u kreaciji.  Nedavni boravak čuvenog švedskog majstora savremene igre, Matsa Eka u Havani je bio jedinstveno iskustvo za naše igrače. Kako one koji su bili direktno uključeni u njegov komad, tako i one druge koji su netremice pratili proces i način rada ovog koreografa. Uživanje u njegovom prisustvu i bliskosti prevazilazilo je uobičajenu atmosferu baletskog studija. Čast je i privilegija raditi sa ovim umetnikom. Poglavlje koje našu kompanijsku biografiju unapređuje, a nas koji vodimo trupu obavezuje na vrhunski kvalitet i izuzetnost. Govoreći o iskustvima saradnje sa Ohadom Naharinom, čiju će predstavu „Tri” Novosađani takođe biti u prilici da vide u okviru BFI, umetnički direktor trupe „Malpaso” kaže kako veruje da je i ovaj čuveni koreograf bio zadovoljan svojim boravkom u Havani.

– Za „Malpaso” je njegov dolazak, kao i postavka koju je iznova kreirao sa igračima naše trupe, značila prekretnicu u radu. Povrh svega, uživali smo u razgovorima sa njim, i psihološkim analizama koje je postavljao. Tada sam zapravo shvatio da jedna od njegovih umetničkih i koreografskih prednosti, leži upravo u završenim studijama psihologije. On unapred zna koji igrač može da iznese neki materijal na scenu, i zašto. Voleo bih da ponovo dođe. To delo koje nam je ostavio, izveli smo pred beogradskom i novosadskom publikom, prošle godine. Fernando Saez ne krije da planovi trupe za budućnost u ovim složenim i problematičnim vremenima umnogome zavise od njihove umešnosti da u takvim uslovima „nastave da plivaju i snalaze se”.

– Želim da verujem u snagu naše upornosti i tvrdoglavosti, u pronalaženju načina i pravljenju strategija. Virus je bio ispit za mnoge. Videli smo umetnike koji menjaju svoju profesiju, trupe koje nestaju, pozorišta koja se gase… U svakom vrtlogu, šansu da prežive imaju najuporniji. Zato usavršavamo našu umetnost i verujemo u našu igru, radujući se narednim susretima sa publikom u Havani, Parizu, Novom Sadu, Beogradu, Njujorku, Bostonu, Čikagu Majamiju…  Baš ovim redom, ako sve bude kako smo isplanirali.

        M. Stajić

Piše:
Pošaljite komentar