U Čortanovcima večeras počinje Novi tvrđava teatar
NOVI SAD: Najznačajniji događaji iz života slikarke Milene Pavlović Barili, koji se prelamaju kroz prizmu njenih remek dela, tema su predstave “San o Mileni” Jelene Bogavac (Artista, Požarevac), koja će u četvrtak, 4. jula, otvoriti Novi tvrđava teatar u Vili „Stanković“, u Čortanovcima.
Festival će biti nastavljen sledeće večeri, kada je na programu predstava “Opsada Venecije” Mikelea Modesta Kazarina (Pozorište „Todor Vianu“, Đurđu, Rumunija). Predstava je inspirisana delom „Opsadno stanje“ Albera Kamija i, kako se navodi u najavi, nosi sve njegove poruke, pre svega glas protiv svakog totalitarnog režima. Rađena je u maniru komedije del arte, sa groteskom kao glavnim oružjem.
“Kavkaski krug kredom” po Bertoldu Brehtu, Paola Mađeija (Narodno pozorište Sarajevo), na programu Novog tvrđava teatra je u subotu, 6. jula, a biće izvedena na sceni Srpskog narodnog pozorišta. Ova predstava posveta je onima koji će se roditi posle nas. Ukazuje na nepravdu i društvenu nejednakost, otvarajući nam mogućnost odluke da sami budemo arbitri zakona i vlastite sudbine.
Urnebesna komedija “Ventilator” Jake Ivanca (Gledališče Koper/ Novosadsko pozorište), koja je na programu pretposlednjeg dana festivala, inspirisana je Karlom Goldonijem. Karakteriše je puno muzike i nesporazuma koji se rešavaju na tri, čak četiri jezika…
„Žene iz Troje“, Euripidovu antičku tragediju, režirao je Nebojša Bradić (Narodno pozorište Priština/ Pozorište „Zoran Radmilović“ Zaječar), kao priču o posledicama rata koji je srušio jednu kulturu a drugoj naneo nenadoknadive gubitke, ali u kontekstu izbeglica koje dolaze iz pravca Bliskog Istoka i Male Azije, svedočeći o ravnodušnosti koju savremeni svet ima prema ljudskim osećanjima. Predstava je na programu u ponedeljak, 8. jula.
U čast nagrađenih, nakon odluka žirija u sastavu Darinka Nikolić, Olivera Olja Đorđević i Radoje Čupić, biće izvedena predstava „Ženidba i udadba“ studenata druge godine glume Fakulteta savremenih umetnost Beograd, u klasi Vide Ognjenović, koja je osnivačica i umetnička direktorka Novog tvrađava teatra. Ona je ovogodišnjem, 6. izdanju festivala, dala slogan “Kakvi smo – takvi smo smo – pozorište zna”.
Pozorište zna o nama mnogo više no što bismo mi hteli da bude obznanjeno. Poznaje naše odlike, životne vrline i podvige, baš kao i zakrinkane pritvornosti i prešminkana zlodela. Zna kad smo iskreni, a kad prevejani lažovi. Vidi kad se istinski zalažemo za nešto, a kad pak brbljamo uzdajući se u lakovernost onih kojima je uteha potrebna, zapisala je Vida Ognjenović.
Teško da se možemo, dodala je, osloniti na tajne koje pozorište ne može prozreti. Zna ono dobro i šta mu zameramo, a nije toga malo. U prvom redu bunimo se što je preozbiljno i grubo u kritikama, kao da nema ništa dobro da istakne. Onda nam smeta što često ide predaleko, ili se nekim stvarima primiče preblizu, jer se ne drži obavezne simetrije i ravnoteže.
Zna da očekujemo od njega da bude mlak oblog za bolna mesta, a ne poziv na hiruršku intervenciju. Hteli bismo da je pozorište umereno golicavo i bezmerno veselo, da pucamo od smeha kako bismo zaboravili da treba da pucamo od muke. Očekujemo da bude ćudoredno i poučno, toliko da blago ukaže da je dobro bolje od zla, naravno, ako za zlo nemamo opravdanje od kuće. Tražimo da nas ne prekoreva za nešto što i drugi čine, eto neka kori njih... U naše vreme kad je javnost zamućena lažnim vestima, kad su ljudi međusobno udaljeniji nego ikad, uprkos fantastičnim mogućnostima povezivanja, pozorište je postalo oaza istinskog doživljaja činjenica. Kako svaka pojava na sceni zahteva sopstveni umetnički dokaz, svaka prevara na pozornici je providna. Pozorište kao umetnost sinkretičkog preoblačenja stvarnosti u svojoj biti je umetnost raskrinkavanja, jer sve u predstavljanju vodi otkriću istinskog jezgra prikaza, poručila je Ognjenović.
Karte za Novi tvrđava teatar prodaju se po ceni od 700 dinara i uključuju prevoz do Čortanovaca i nazad. U slučaju lošeg vremena, sve predstave će, osim „Kavkaskog kruga kredom“, biti izvedene na sceni Novosadskog pozorišta (Ujvideki sinhaz).
I. Burić