Svetski uspeh projekta Miloša Sofrenovića
Koreodrama Miloša Sofrenovića „O prihvatanju nesavršenosti”, u čijim temeljima je Posvećenje proleća Igora Stravinskog, koja je premijerno izvedena u aprilu ove godine na Novosadskim muzičkim svečanostima, pozvana je na Svetski kongres igre, koji će sledećeg leta biti održan u australijskom gradu Adelejdu.
Sofrenović će, kako je potvrđeno „Dnevniku”, tamo održati i predavanje o kultnom delu velikog ruskog kompozitora, koje je premijerno izvedeno 29. maja 1913. godine u Parizu, te njegovom uticaju na koreografiju 20. i 21. veka.
„To je premijera koja uopšte nije prošla glatko, u sali je nastala tuča, francuska publika je negodovala, sve su doživeli kao apsolutnu kakofoniju i jeres na sceni, a povrh svega toga bila je i ’diskutabilna’ koreografija Vaclava Nižinskog, koja je za mene impresivna”, reči su Miloša Sofrenovića. „Posvećenje proleća je primer muzičkog dela koje je nagovestilo 20. vek u svim njegovim i lošim fasetama, jer kroz te tonove bukvalno čujemo Prvi svetski rat koji počinje samo godinu dana nakon premijere, a onda je on doneo i Drugi svetski rat”.
Istovremeno, navodi Sofrenović, to delo proizilazi iz perioda Belle Epoljue, iz, znači, nekih 4-5 decenija tokom kojih se, barem na teritoriji Evrope, nije ratovalo. „Razvio se evropski san, ljudi su našli tu tajnu formulu – nema više ratova. I kakvo je samo iznenađenje nastupilo posle toga. Tek, Posvećenje proleća je spona između ova dva perioda, kada je mir nadvladao rat, s jedne strane, i totalnog haosa koji je usledio i ispunio, bez preterivanja, najveći deo 20. veka, čime je poslužio kao jako loš primer na koji se 21. vek oslanja”...
Inače, Sofrenović će „O prihvatanju nesavršenosti” tokom sledećeg meseca predstaviti u čuvenoj Usamljenoj palati u Štutgartu, a za januar 2018. najavljeno je i nekoliko izvođenja na Islandu.
M. Stajić
Tri decenije od obnove originala
Posvećenje proleća u koreografiji Vaclava Nižinskog izvedeno je, nakon premijere, još pet puta u Parizu, potom u Londonu još četiri puta i onda je zamrlo. Tu originalnu verziju obnoviće 1987. u Los Anđelesu čuveni Yofri balet. Naime, Milisent Hodson i Kenet Arčer su zahvaljujući Mari Ramber, asistentkinji Nižinskog, verno rekonstruisali koreografiju, te pronašli i obnovili čak četiri petine autentičnih kostima. A kako je izgledala (ili mogla izgledati) sama premijera dočarano je u filmu Riot at the Rite, snimljenom u Bi-Bi-Sijevoj produkciji 2005, u kojem su uloge Stravinskog i Nižinskog tumačili Ejdan Makardle i Adam Garsija.